Sverige på nionde plats i världen att investera i forskning

081209

Globala företag spenderar mer på forskning och utveckling utomlands än i hemlandet.
Tillgång till kompetens och närhet till nya marknader är viktigare än att sänka lönekostnaderna när forskning och utveckling flyttas utomlands. När det gäller de länder som satsar mest på forskning så hamnar Sverige på en hedrande niondeplats av 37 länder.
Det visar Booz & Companys fjärde årliga analys av världens 1000 största investerare i forskning och utveckling.

Många företag fortsätter att investera aggressivt i forskning och utveckling. År 2007 spenderades det sammanlagt 492 miljarder dollar på forskning och utveckling bland de 1000 största företagen, vilket är 10 procent mer än föregående år. Majoriteten av företagen (91 procent) bedrev forskning och utveckling i fler länder än det som de är baserade i.

De svenska bolag som finns med bland de 1000 största, spenderade totalt 9 miljarder dollar, vilket motsvarar 1,8 procent av den totala summan.

- Sverige är ju ett litet land, men att hamna på plats nio av de 37 länder som ligger långt fram och spenderar mest när det gäller forskning och utveckling är naturligtvis hoppfullt inför framtiden för det svenska näringslivet, säger Joakim Torbjörn, Principal på Booz & Company.

Booz & Companys studie visar att ett genomsnittligt, globalt, multinationellt företag spenderar 45 procent av sin totala forsknings- och utvecklingsbudget i sitt hemland, medan merparten investeras i andra länder för att få tillgång till spetskompetens, närhet till nya marknader och lokalkännedom. Bolag som investerade mer än 60 procent av sin forsknings- och utvecklingsbudget utomlands de senaste tre åren har uppnått bättre resultat när det gäller aktieutdelning, rörelsemarginal, marknadskapitalisering samt räntabilitet. Dessutom hade företag som spenderade en större andel forskning och utveckling utomlands än deras försäljningsandel utomlands en tillväxt på sin marknadskapitalisering över en treårsperiod som var 50 procent högre än den för övriga bolag.

Booz & Company har analyserat de 1000 företag i världen som spenderat mest på forskning och utveckling. Studien, Global Innovation 1000, tittade på kostnaderna för innovation och företagens resultat, och fick en fördjupad inblick i hur företag kan få maximal avkastning på sina utvecklingsinvesteringar. En nyhet i årets studie är granskningen av hur budgetarna för forskning och utveckling distribuerats geografiskt bland de 184 företag som spenderade mest. Dessa företag spenderade sammanlagt 351 miljarder dollar på forskning och utveckling 2007 - 71 procent av Global Innovation 1000:s totala utgifter, och 57 procent av alla privata utgifter för forskning och utveckling. Urvalet täcker den forsknings- och utvecklingsverksamhet som dessa företag bedrev på över 3400 anläggningar i 47 länder.

Några av studiens viktigaste slutsatser:

I många länder går pengaflödet för forskning och utveckling åt två håll. Analysen av de 184 av Global Innovation 1000-företagen visar att medan de företag som är baserade i USA spenderade 80,1 miljarder dollar på forskning och utveckling i andra länder, så spenderade företag baserade i andra länder 42,6 miljarder dollar på forskning och utveckling i USA. Uttryckt på ett annat sätt så spenderades 40 procent av pengarna som läggs på forskning och utveckling i USA av företag baserade utanför USA. Andra länder med motsvarande dubbelt pengaflöde är Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Japan.

USA tog emot mest pengar från utländska företag för utvecklingsverksamhet. Däremot var Kina och Indien de två länder som sammanlagt hade den största nettoimporten av forsknings- och utvecklingspengar, med ett inflöde på 24,7 respektive 12,9 miljarder dollar från de 184 främsta företagen samtidigt som de spenderade betydligt mindre utomlands. Kanada, Israel och Storbritannien tog också emot betydligt mer pengar för forskning och utveckling än de spenderade utomlands.

Löneskillnader minskar som skäl att flytta forskning och utveckling utomlands. Det är bara en tredjedel av besluten att flytta forskning och utveckling utomlands som är baserade på lägre lönekostnader, eftersom lönekostnaderna är på kraftig uppgång i lågkostnadsländerna. Det går dock fortfarande att tjäna pengar på att utnyttja löneskillnaderna – de företag som förlade mer än 10 procent av sin utvecklingsbudget i lågkostnadsländer som Kina och Indien uppnådde 25 procent bättre försäljningstillväxt över tre år och upp till 67 procent större tillväxt för marknadskapitalisering över tre år.

Ett utspritt globalt forsknings- och utvecklingsnätverk är inte lika effektivt.
Företag som hade ett nätverk med färre och större forsknings- och utvecklingsanläggningar uppnådde 20 procent högre inkomstökning och avkastning för aktieägarna, samt 40 procent högre tillväxt på marknadskapitalisering över en treårsperiod. Studien visar att nästan hälften av de företag som spridit ut sin forskning och utveckling globalt inte uppnår de fördelar de förväntat sig.

Indien och Kina är fortfarande små inom forskning och utveckling – men växer snabbt. Indien och Kina är fortfarande små aktörer inom forskning och utveckling, och stod för endast en procent av Global Innovation 1000:s utgifter. Företag baserade i Indien och Kina ökade dock sina forsknings- och utvecklingsutgifter i absoluta tal med 22 procent, en betydligt högre tillväxt än det globala genomsnittet på 5,6 procent.

Två tredjedelar av utgifterna spenderades inom tre branscher.
Under 2007 spenderades utgifterna för forskning och utveckling inom endast tre branscher: telecom och informationsteknik (29 procent), hälsovård (22 procent) och fordonsindustrin (16 procent).

Läs hela rapporten på www.booz.com.