Ny studie visar på trendbrott i industrin: Investeringar i tillväxt och innovation går före kostnadsjakt

Report this content

En ny europeisk studie genomförd av managementkonsulten Booz Allen Hamilton visar att företag som de senaste åren prioriterat kostnadsjakt nu förespråkar investeringar i tillväxt och innovationsfrämjande åtgärder för att öka konkurrenskraften.

Studien som omfattar 270 företag inom åtta europeiska länder samt USA, visar hur företagen ser på sina innovationsansträngningar. Den ger också en bild av vilka ambitioner och prioriteringar företagsledningarna har inom innovationsområdet för de närmaste tre åren. De tillfrågade företagen prioriterar följande tre områden: • Innovationsstrategi • Innovationseffektivitet • Utvecklingstid Tydliga mål krävs Av studien framgår tydligt att företagen återigen baserar ökad konkurrensförmåga på tillväxt och innovation. Av den anledningen pekar de undersökta företagen på behovet av att ständigt kunna förbättra innovationsförmågan, vilket kräver tydliga innovationsmål. Booz Allen-studien visar att 50 procent av företagen inte är nöjda med sina nuvarande innovationsmål. Företagen vill se större mervärde för kunder som det viktigaste innovationsmålet, följt av minskade kostnader för produkter och tjänster. Ett annat prioriterat område är att förbättra förståelsen för kundernas behov och att förstärka innovationskulturen. Viktigaste faktorn för att kunna utveckla nya idéer är en stark relation med kunden. Därutöver ser företagen ett stort behov att marknadsföra kreativitet och sprida kunskap, endast 50 procent av de intervjuade företagen är nöjda med sin nuvarande kapacitet på dessa områden. Effektiviteten kan ökas Trots att företagen har prioriterat förbättringar av utvecklingsarbetet saknar 35 procent av företagen ett systematiskt arbetssätt att utveckla verksamheter som baseras på ständiga förbättringar. Fortfarande arbetar en stor andel av företagen ”ad hoc” i sina förbättringsprocesser. Ytterligare ett prioriterat förbättringsområde för företagen är kopplingen mellan utvecklingsaktiviteter och affärsmål. Två av tre företag har under de senaste åren genomfört omfattande omorganisationer av innovationsverksamheten. Men trots dessa förändringar är de flesta företagen missnöjda med innovationseffektiviteten. De stora problemen är långa ledtider och omfattande resursanvändning. Företagen ser bl.a. integrerade produktutvecklingsteam och organisatorisk närhet som viktiga förbättringsområden. Snabbare utveckling med närstående leverantörer Dåligt fungerande samarbeten med leverantörer och allt för komplicerade utvecklingsprojekt anses vara de viktigaste hindren att undanröja för att förbättra innovationspotentialen. Genom att bli bättre inom dessa områden hoppas företagen att uppnå bättre effektivitet i sina utvecklingsprogram. 50 procent av företagen har ambitionen att minska sina utvecklingstider med mer än 30 procent under de närmast tre åren. För att nå dit planerar företagen också att kraftigt öka leverantörsintegrationen. De undersökta företagen är verksamma inom branscherna verkstadsindustri, bilindustri, skogsindustri, telekom/IT, bank/finans, kemisk industri, byggindustri samt konsumentvaror. För mer information vänligen kontakta: Jan Erneberg, Booz Allen Hamilton, tel: 08 506 190 46 Martin Kristiansson, Booz Allen Hamilton tel: 08 506 190 22 Booz Allen Hamilton, växel: 08 506 190 00