Boozt AB Delårsrapport 1 januari – 30 september 2018

Nettoomsättningstillväxten under tredje kvartalet var 37% (i konstanta valutor 31%) med en tillväxt på 32% i Boozt.com och 197% i Booztlet.com. Den justerade rörelsemarginalen minskade med 1,2 procentenheter till -4,0%. Under de första nio månaderna var nettoomsättningstillväxten 38% (i konstanta valutor 33%) och den justerade rörelsemarginalen ökade med 0,6 procentenheter till 0,3%. Helårsprognosen för nettoomsättningstillväxten bibehålls, medan prognosen för justerad rörelsemarginal justeras till intervallet 1,5% till 2% (tidigare något förbättrad från 2,4%).

Miljoner kronor    1 jul - 30 sep,
   1 jul - 30 sep,
   Förändring    1 jan - 30 sep,
    1 jan - 20 sep,
   Förändring

Nettoomsättning 625,0 454,9 37,4% 1891,5 1372,2 37,8%
Bruttovinst 228,9 177,8 28,7% 745,4 583,6 27,7%
Rörelseresultat (EBIT) -28,8 -11,8 144% -1,0 -120,8 -99,1%
Justerat rörelseresultat -25,0 -12,5 101% 5,8 -4,1 n.m.
Periodens resultat -22,7 -12,4 82,2% -9,8 -98,7 -90,1%
Resultat per aktie (kronor) -0,40 -0,22 81,2% -0,17 -1,93 -91,1%
Resultat per aktie efter
utspädning (kronor)
-0,40 -0,22 81,2% -0,17 -1,93 -91,1%
Periodens kassflöde -156,3 -186,8 -16,3% -64,8 143,0 n.m.
Organisk tillväxt, % 37,4% 45,7% -8.2 pp 37,8% 47,7% -9.8 pp
Bruttovinstmarginal, % 36,6% 38,8% -2.1 pp 39,4% 42,5% -3.1 pp
Rörelsemarginal, % -4,6% -2,6% -2.0 pp -0,1% -8,8% 8.7 pp
Justerad rörelsemarginal, % -4,0% -2,7% -1.2 pp 0,3% -0,3% 0.6 pp

VD Hermann Haraldsson säger
: "Tillväxten under kvartalet ligger i linje med vad som förväntats, vilket än en gång visar värdet av vår flexibla och lättanpassade affärsmodell i en utmanande och konkurrensutsatt bransch. Jag gläds också åt den framgångsrika lanseringen av adidas som ägde rum i mitten av september, och att märket snabbt har blivit ett av våra populäraste. Jag vill även framhålla Booztlets resultat och dess spännande utveckling som möjliggör ett kraftfullare avancemang mot outlet-segmentets stora möjligheter.”

”Som förväntat påverkades marknaden under det tredje kvartalet av stora marknadsföringskampanjer till följd av den ovanligt långa och varma sommaren som rådde under större delen av kvartalet. För att försäkra oss om en sund lagernivå påverkades även vårt resultat under tredje kvartalet av ökade marknadsföringsinsatser vilket ledde till att bruttomarginalen pressades. Rörelseresultatets negativa utveckling under kvartalet drevs av den lägre bruttomarginalen och att förlusterna i den nya fysiska Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn blev större än förväntat, vilket endast delvis uppvägdes av hävstångseffekten i nyckeltalen för andelen rörelsekostnader.”

”Vårt tillväxtmål på över 36 % för helåret bibehålls när vi går in i årets sista kvartal, men på grund av att förlusterna i den nya Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn blev större än förväntat och den ökade kampanjintensitet som vi för närvarande upplever i branschen förväntas nu vår justerade rörelsemarginal att ligga i intervallet 1,5% till 2%. När fas 2 i utbyggnaden av vårt automatiserade lagersystem Autostore nu är avslutad och vi har en mycket sund lagersammansättning ser vi fram emot att välkomna många fler nya såväl som återvändande kunder i samband med de stora handelsevenemangen under fjärde kvartalet.”

Framåtblickande information för 2018*                        21 november 2018                  17 augusti 2018
Nettoomsättningstillväxt över 36% över 36%
Justerad rörelsemarginal 1,5%-2%           Något förbättrad från 2,4%

*Prognosen förutsätter konstanta valutor från tidpunkten av detta offentliggörande och för återstoden av innevarande räkenskapsår

Telefonkonferens / audiocast

Halvårsrapporten presenteras av Boozts VD och koncernchef, Hermann Haraldsson, och ekonomi- och finansdirektör, Allan Junge-Jensen, vid en telefonkonferens / audiocast den 21 november 2018 kl. 09.30. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund. Frågor går att ställa muntligen via telefonkonferensen eller skriftligen via audiocastsändningen.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Boozts webbsida.

Allan Junge-Jensen / Ekonomi- och finansdirektör / Tel: +45 41 19 70 60 / E-mail: ajj@boozt.com

Anders Enevoldsen / Kommunikations- & IR-direktörs / Tel: +45 53 50 14 53 / Email: anen@boozt.com

Denna information är sådan information som Boozt AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 november 2018, kl. 8,00.

Boozt är ett ledande, snabbväxande och lönsamt nordiskt teknikföretag som säljer mode online. 2017 omsatte koncernen 2 016 MSEK. Boozt erbjuder sina kunder ett omsorgsfullt urval av varumärken, anpassat för alla kundbehov och livsstilar via sin online-plattform Boozt.com. Bolaget fokuserar på att använda den senaste, egenutvecklade teknologin för att ge den bästa möjliga kundupplevelsen. Vid sidan av Boozt.com driver bolaget även Booztlet.com samt Booztlet och Beauty by Boozt i Danmark. För mer information vänligen besök www.booztfashion.com.

Hermann Haraldsson, VD på Boozt