Boozt AB Q3 rapport, 1 januari – 30 september 2019

Under tredje kvartalet var nettoomsättningstillväxten 22% (i lokal valuta 22%) med 19% tillväxt för Boozt.com och 90% tillväxt för Boozlet.com. Den justerade rörelsemarginalen förbättrades till -3,6% (-4,0%). Under de första nio månaderna var nettoomsättningstillväxten 26% (i lokal valuta 25%) med en justerad rörelsemarginal på 0,3% (0,3%).

VD Hermann Haraldsson säger: "Avmattningen i klädbranschen, särskilt i Sverige och Danmark, ökade över sommaren vilket avspeglas i Boozt.com:s tillväxt på 19% under kvartalet. Däremot visade Booztlet.com en fortsatt stark trend med 90% tillväxt under kvartalet. Vi är glada över vår förmåga till en stark leverans avseende våra viktigaste nyckeltal: kundnöjdheten är fortsatt mycket hög, genomsnittligt ordervärde ligger på samma nivå som föregående år och inflödet av nya kunder ökar fortfarande jämfört med föregående år. Balansräkningen är stark med en sund lagernivå, vilket ger oss flexibilitet att anpassa oss till de många möjligheter som uppstår på en utmanande marknad.”

”Efter de senaste säsongernas nedåtgående trend avseende bruttomarginalen har vi sett en något ökad bruttomarginal under början av den pågående höst/vintersäsongen jämfört med föregående år, vilket är uppmuntrande. Under kvartalet gick dock den rapporterade bruttomarginalen ner på grund av en annorlunda försäljningsmix samt en tidig nedskrivning av Boozt.com:s varulager från tidigare säsonger. Det nedskrivna lagret kan ge en bättre marginal i Booztlet.com under innevarande säsong, vilket mer än uppväger för nedskrivningens negativa påverkan. Trots den lägre bruttomarginalen ökade den justerade rörelsemarginalen, drivet av skalfördelar i marknadsföringskostnader samt administrations- och övriga kostnader.”

”I oktober gjorde vi förändringar i avtalsstrukturen avseende en stor varumärkespartner. Vi ingick ett konsignationsliknande avtal med varumärkespartnern som äger varorna på vårt lager, vilket får effekten att det endast är vår konsignationsavgift som redovisas som intäkt. Detta påverkar nettoomsättningen negativt men förbättrar vårt rörelsekapital med ungefär 1 procentenhet. Den här förändringen i kombination med att vi på grund av avmattningen i klädbranschen i Danmark och Sverige, går vi in i det fjärde kvartalet med större försiktighet och får till konsekvens att vi justerar vår prognos avseende nettoomsättningstillväxten för helåret till intervallet 23% till 26%, från att tidigare ha legat på över 27%. Prognosen för justerad rörelsemarginal uppgraderas, från tidigare över 2,3% till nu över 2,5%, tack vare verksamhetsförbättringar. Förbättringarna är ett första litet steg av flera initiativ till effektiviseringar i verksamheten som vi identifierat. Initiativen kommer att bidra under de kommande åren och möjliggör en fortsatt hög investering i tillväxt samtidigt som rörelsemarginalmålet på medellång sikt om 6% uppnås.”

Prognosen baseras på antagandet att valutorna är konstanta under perioden från detta offentliggörande och under resten av räkenskapsåret

Telefonkonferens / audiocast

Q3 rapporten presenteras av Boozts VD och koncernchef, Hermann Haraldsson, och ekonomi- och finansdirektör, Allan Junge-Jensen, vid en telefonkonferens / audiocast den 14 november 2019 kl. 09.30. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Boozts webbsida.

Anders Enevoldsen / Kommunikations- & IR-direktör / Tel: +45 53 50 14 53 / Email: anen@boozt.com

Denna information är sådan information som Boozt AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 november kl 08.00 genom ovanstående kontaktpersons försorg.