Boozt AB Q4 2018 Resultatuppdatering

Efter en väl genomförd Black Friday-helg förbättrades vårt momentum i december där bruttomarginalen på kundordrarna blev högre än förväntat, vilket resulterade i en högre justerad rörelsemarginal än beräknat: 6,4% under kvartal fyra och 2,3% för 2018, överträffar vår senaste helårsprognos på 1,5-2,0%.  Nettoomsättningstillväxten på 39% (i konstanta valutor 35%) under kvartal fyra och 38% (i konstanta valutor 33%) för 2018 låg i linje med förväntningarna.

Miljoner kronor om inget annat anges  okt 1 – 31 dec 2018   1 okt – 31 dec 2017   Förändring   1 jan – 31 dec 2018   1 jan – 31 dec 2017   Förändring

Koncernen
Nettoomsättning 892,5   644,2   38,5%   2 784,0   2 016,4   38,1%
Nettoomsättningstillväxt (%) 38,5%   37,8%   0,6 pp   38,1%   44,4%   -6,3 pp
Bruttomarginal (%) 41,2%   43,1%   -1,8 pp   40,0%   42,7%   -2,7 pp
Andel hanteringskostnader (%) -13,7%   -12,7%   -0,9 pp   -13,8%   -15,5% 1,7 pp
Andel marknadsföringskostnader (%) -10,3%   -11,1%   0,8 pp   -12,2%   -13,0%   0,7 pp
Andel administrations- och övriga kostnader (%) -7,9% -9,8% 1,8 pp -9,8% -16,2% 6,3 pp
Andel avskrivningar i (%) -1,6% -1,5% -0,0 pp -1,8% -1,5% -0,2 pp
Justerad andel hanteringskostnader (%) -13,7% -12,7% -0,9 pp -13,8% -14,5% 0,7 pp
Justerad andel administrations- och övriga kostnader (%) -9,2% -9,6% 0,3 pp -10,0% -11,3% 1,3 pp
Rörelseresultat (EBIT) 69,1 51,1 35,4% 68,1 -69,8 n.m.
Rörelsemarginal (%) 7,7% 7,9% -0,1 pp 2,4% -3,5% 5,9 pp
Justerat rörelseresultat 57,4 52,3   9,6% 63,2 48,2   31,1%
Justerad rörelsemarginal (%) 6,4% 8,1%   -1,7 pp 2,3% 2,4%   -0,1 pp
Justerat rörelseresultat före av- och nedskrivningar 71,6 62,2   15,1% 112,3 79,0   42,1%
Justerad rörelsemarginal före av- och nedskrivningar (%) 8,0%  9,7%  -1,6 pp  4,0%  3,9%  0,1 pp

När höst/vintersäsongen äntligen tog fart i slutet av november och fortsatte in i december bidrog ett relevant erbjudande på Boozt.com till att året avslutades bättre än förväntat, med en nettomsättningstillväxt på 51% och 90 000 nya kunder i december. Den hårda pressen på bruttomarginalen som vi upplevde under oktober och merparten av november lättade mot slutet av året då efterfrågan på säsongsvaror ökade. Stordriftsfördelarna i marknadsföringskostnader samt administrations- och övriga kostnader fortsatte, medan ökade distributionskostnader hade negativ inverkan på hanteringskostnaderna.

Rörelsemarginalen är högre än den justerade rörelsemarginalen vilket förklaras av en justering av reservationen för sociala avgifter hänförliga till koncernens teckningsoptionsprogram på ungefär 12 miljoner kronor.

De fysiska butikerna (segment Övrigt) uppfyllde i stort förväntningarna och visade en förlust på 7,5 miljoner kronor för kvartalet. Förlusten drevs av Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn och påverkades av utförsäljningar och mindre nedskrivningar av varulager.

Nyckeltal för Boozt.com såsom kundnöjdhet, genomsnittligt ordervärde och frekvens utvecklades enligt förväntningarna.

Miljoner kronor om inget annat anges  1 okt – 31 dec 2018   1okt – 31 dec 2017   Förändring   1 jan – 31 dec 2018   1 jan – 31 dec 2017   Förändring

Boozt.com
Nettoomsättning 860,3   626,4   37,3%    2 659,2   1 946,2   36,6%

Rörelsresultat (EBIT 73,7   50,8   45,2%   76,2   -71,0   n.m.
Rörelsemarginal (%) 8,6%   8,1%   0,4 pp   2,9%   -3,6%   6,5 pp
Justerat rörelseresultat 62,3   52,0   19,7%   71,3   44,1 61,8%
Justerad rörelsemarginal (%) 7,2%   8,3%   -1.0pp   2,7%   2,3%   0,4 pp
Antal besök (000) 31 575 26 966 17,1% 109 138 88 506 23,3%
Antal ordrar (000) 1 045 786 32,9% 3 288 2 509 31,0%
Konverteringsgrad (%) 3,31% 2,91% 0,39 pp 3,01% 2,84% 0,18pp
True frequency 6,8 6,3 0,5 6,8 6,3 0,5
Genomsnittligt ordervärde (kronor) 827 810 2,2% 812 787 3,2%
Antal aktiva kunder (000) 1 363 1 057 29,0% 1 363 1 057 29,0%
Antal ordrar per aktiv kund 2,41 2,37   1,6% 2,41 2,37   1,6%

”Kvartalet visade på vår organisations förmåga att anta utmaningar och leverera när det behövs. Hela organisationen arbetade outtröttligt för att uppnå ett bra avslut på året under svåra marknadsförhållanden. Trots den konkurrensutsatta prisbilden säkerställde vår sunda lagersammansättning av relevanta varor för de nordiska konsumenterna en kraftig försäljningsökning där bruttomarginalen inte pressades lika mycket som förväntat. Vår starka distributionslösning innebar att vi kunde ta mer än vår beskärda del av marknaden under julveckan då över 70% av våra kunder kunde beställa fram tills ett par dagar innan julafton och ändå få varorna i tid. Då alla nyckeltal ser bra ut går vi in i 2019 i bättre form än någonsin”, säger vd Hermann Haraldsson.

Presenterade siffror är preliminära och har inte varit föremål för revision. Fullständiga siffror för fjärde kvartalet liksom prognosen för 2019 publiceras i delårsrapporten den 21 februari, då även ett konferenssamtal kommer att hållas.

Allan Junge-Jensen / Ekonomi- och finansdirektör / Tel: +45 41 19 70 60 / E-mail: ajj@boozt.com

Anders Enevoldsen / Kommunikations- & IR-direktör / Tel: +45 53 50 14 53 / Email: anen@boozt.com

Denna information är sådan information som Boozt AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 januari 2019, kl. 20,00.

Boozt är ett ledande, snabbväxande och lönsamt nordiskt teknikföretag som säljer mode online. 2017 omsatte koncernen 2 016 MSEK. Boozt erbjuder sina kunder ett omsorgsfullt urval av varumärken, anpassat för alla kundbehov och livsstilar via sin online-plattform Boozt.com. Bolaget fokuserar på att använda den senaste, egenutvecklade teknologin för att ge den bästa möjliga kundupplevelsen. Vid sidan av Boozt.com driver bolaget även Booztlet.com samt Booztlet och Beauty by Boozt i Danmark. För mer information vänligen besök www.booztfashion.com.

Kvartalet visade på vår organisations förmåga att anta utmaningar och leverera när det behövs. Hela organisationen arbetade outtröttligt för att uppnå ett bra avslut på året under svåra marknadsförhållanden. Trots den konkurrensutsatta prisbilden säkerställde vår sunda lagersammansättning av relevanta varor för de nordiska konsumenterna en kraftig försäljningsökning där bruttomarginalen inte pressades lika mycket som förväntat. Vår starka distributionslösning innebar att vi kunde ta mer än vår beskärda del av marknaden under julveckan då över 70% av våra kunder kunde beställa fram tills ett par dagar innan julafton och ändå få varorna i tid. Då alla nyckeltal ser bra ut går vi in i 2019 i bättre form än någonsin.
Hermann Haraldsson, Boozts VD