• Boozt/

Boozt.com samarbetar med stora löparevenemang som Göteborgsvarvet och Royal Run för att med krafttag skapa ett ledande sport- och athleisureerbjudande i Norden

Boozt.com har ett starkt utbud av sportkläder och sportskor som ständigt ökar, från såväl ledande varumärken som mindre snabb-växande varumärken. Nu fokuserar vi på att öka medvetenheten om vårt utbud bland befintliga kunder och potentiella nya kunder. Löpning är en del av många människors liv i Norden, och därför är det spännande för oss att bidra till bra löpningsupplevelser.

Löparevenemang är ett bra tillfälle att skapa en relation till kunden genom en upplevelse. Dels med befintliga kunder, men även som första kontaktpunkt för nya kunder som möter Boozt.com för första gången. Detta ser vi i befintliga projekt som loppet ”Alt for Damene” i Danmark, ett lopp endast för kvinnor, där vi har sett en stor tillströmning av nya kunder efter loppet.

Nu ökar Boozt.com takten och skapar ett exklusivt samarbete med flera stora löparevenemang, däribland två av världens största: svenska Göteborgsvarvet där fler än 60 000 löpare väntas delta, och danska Royal Run med 81 000 anmälda deltagare. Vi samarbetar även med lopp som IAAF World Cross Country Championships som äger rum i Århus i Danmark senare i år samt Ladywalk med 45 000 deltagare 2018.

Vi är en partner med digitalt fokus, vilket ger utmärkta synergier. Loppet kan marknadsföras till en relevant målgrupp bland de 1,4 miljoner aktiva kunderna på Boozt.com, samtidigt som vi utvecklar medvetenhet om sporterbjudandet på Boozt.com. Detta ökar även trafiken till Boozt.com när deltagare köper löpningsrelaterade handelsvaror. När de har fullföljt loppet får de också en kupong till Boozt.com tillsammans med fotot från loppet.

Jakob Larsen, Direktør på Dansk Atletik Forbund och Henrik Svensson, Försäljningschef hos

Göteborgsvarvet kommenterar fördelarna som partnerskapet med Boozt.com medför:

”Boozt.com är vår exklusiva merchandisepartner, vilket innebär att vi kan dra nytta av deras expertis på området och se till att alla deltagare får en bra upplevelse när de köper merchandise, som återspeglar den höga kvalitet och nordiska känsla vi vill skapa” säger Jakob Larsen.

”Boozt.com har varit en utmärkt partner när vi har marknadsfört loppet till potentiella deltagare. Att de organiserar den digitala resan med fotografering av deltagarna efter loppet stärker också totalupplevelsen för deltagarna” säger Henrik Svensson.

Den traditionella uppdelningen i mode och sportkläder är på väg att suddas ut, och kombinationen av dem i kategorin Athleisure växer starkt. Både utpräglade sportvarumärken och modevarumärken tar allt mer till sig kategorin som fokuserar på hälsa och en mer avslappnad stil. Det här är ny mark för många, så med hjälp av den stora mängd anonymiserade köpdata som Boozt.com har genererat under de senaste åren kan varumärken fatta rätt designbeslut när de tar steget in i kategorin.

Sportkategorin består nu av över 100 varumärken, både traditionellt starka varumärken som adidas, New Balance och Puma samt mer nicheartade och växande varumärken som adidas by Stella McCartney, Houdini och SKINS som ofta är svåra att hitta i fysiska butiker.

Efter vår resa under de senaste åren mot att bli en ledande modedestination i Norden, som har underlättats av samarbeten och en aktiv roll i att skapa samarbeten, gör vi nu samma sak i kategorin Sport. Sport är i allt högre grad en del av att shoppa mode, och casual-trenden växer på samma sätt som vi ser att man shoppar skönhet och mode samtidigt”, säger vd Herman Haraldsson.

För mer information kontakta:

Hermann Haraldsson / koncern-vd / tel: +45 20 94 03 95 / e-post: heha@boozt.com

Anders Enevoldsen / chef för IR & företagskommunikation. / tel: +45 53 50 14 53 / e-post: anen@boozt.com

Informationen har skickats ut för publikation, genom byrån som anlitats av kontaktpersonen ovan, kl. 09.00 CET den 14 maj 2019.

Efter vår resa under de senaste åren mot att bli en ledande modedestination i Norden, som har underlättats av samarbeten och en aktiv roll i att skapa samarbeten, gör vi nu samma sak i kategorin Sport. Sport är i allt högre grad en del av att shoppa mode, och casual-trenden växer på samma sätt som vi ser att man shoppar skönhet och mode samtidigt.
vd Herman Haraldsson