Kommunikè från Årsstämma den 10 maj 2019 i Boozt AB

Idag, den 10 maj 2019, hölls årsstämma i Boozt AB. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet. Vid årsstämman drog styrelsen tillbaka sitt förslag till beslut avseende införande av ett långsiktigt incitamentsprogram för bolagets verkställande direktör, ledande befattningshavare och nyckelpersoner (punkten 16 på dagordningen).

Beslut om fastställande av räkenskaper samt resultatdisposition

Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning. Årsstämman beslutade även att disponera över bolagets resultat i enlighet med styrelsens förslag innebärande att någon vinstutdelning inte lämnas till aktieägarna, samt att tillgängliga medel om 760 621 378 kr balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör

Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2018.

Val och arvodering av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att omvälja Henrik Theilbjørn, Jón Björnsson, Kent Stevens Larsen, Bjørn Folmer Kroghsbo och Cecilia Lannebo som ordinarie styrelseledamöter. Luca Martines valdes som ny ordinarie styrelseledamot. Henrik Theilbjørn omvaldes som styrelseordförande. Jimmy Fussing Nielsen, Staffan Mörndal och Charlotte Svensson hade avböjt omval som styrelseledamöter.

Årstämman beslutade vidare att styrelsearvode ska utgå med 600 000 kr till styrelseordföranden och med 300 000 kr till var och en av övriga styrelseledamöter som inte är anställda av bolaget. Arvode för utskottsarbete ska utgå med 150 000 kr till revisionsutskottets ordförande, med 100 000 kr till envar av övriga ledamöter i revisionsutskottet, med 75 000 kr till ersättningsutskottets ordförande samt med 40 000 kr till envar av övriga ledamöter i ersättningsutskottet.

Årsstämman beslutade även att omvälja Deloitte AB som revisor samt att arvode till revisorn ska utgå enligt sedvanliga normer och godkänd räkning. Deloitte AB har meddelat att auktoriserade revisorn Didrik Roos fortsatt kommer att vara huvudansvarig revisor.

Beslut om instruktion och arbetsordning för valberedningen

Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att en valberedning ska utses inför kommande val och arvodering. Valberedningen inför årsstämman 2020 ska bestå av representanter från de tre största aktieägarna noterade i den av Euroclear Sweden förda aktieboken per 31 augusti 2019 och styrelseordföranden. Vidare antogs en instruktion och arbetsordning för valberedningen.

Fastställande av ersättningspolicy för ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att anta en ersättningspolicy för bestämmande av lön och andra villkor för verkställande direktören och andra ledande befattningshavare.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner av aktier

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier. Emission ska kunna ske med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor. Antalet aktier som ska kunna emitteras ska sammanlagt högst uppgå till ett antal motsvarande 10 procent av totalt antal aktier i bolaget vid tidpunkten för årsstämman. Om bemyndigandet utnyttjas för emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska emissionskursen vara marknadsmässig (med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall). Syftet med bemyndigandet är att kunna genomföra och finansiera förvärv av företag och tillgångar.

Beslut om införande av ett långsiktigt incitamentsprogram innefattande (A) inrättande av ett prestationsbaserat aktieprogram; (B) ändring av bolagsordningen; (C) bemyndigande för riktad emission av C-aktier; (D) bemyndigande för återköp av C-aktier; samt (E) beslut om överlåtelse av egna stamaktier

Styrelsen drog tillbaka sitt förslag till beslut avseende införande av ett långsiktigt incitamentsprogram för bolagets verkställande direktör, ledande befattningshavare och nyckelpersoner. Bakgrunden till tillbakadragandet var att vissa internationella institutionella aktieägare hade informerat bolaget om att de hade för avsikt att rösta emot förslaget, vilket skulle leda till att det erforderliga majoritetskravet om minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som var företrädda vid årsstämman inte skulle uppnås. Styrelsen avser att utarbeta ett reviderat förslag till ett långsiktigt incitamentsprogram som kommer att presenteras för antagande vid en kommande extra bolagsstämma.

Malmö den 10 maj 2019

Anders Enevoldsen / Kommunikations- & IR-direktör / Tel: +45 53 50 14 53 / Email: anen@boozt.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10 maj 2019, kl. 11,30.