Valberedningen föreslår Luca Martines som ny styrelseledamot

Bakgrund

Enligt den instruktion och arbetsordning som antogs vid årsstämman den 27 april 2018 i Boozt AB (”Bolaget”) ska valberedningen bestå av representanter för de, per den 31 augusti 2018, tre röstmässigt största aktieägarna enligt den av Euroclear Sweden förda aktieboken, samt av styrelsens ordförande.

I enlighet med den antagna instruktionen har en valberedning inför årsstämman 2019 konstituerats bestående av:

•  Frida Einarson, valberedningens ordförande (representerande Verdane Capital VII K/S);
  •  Bjørn Folmer Kroghsbo (representerande Sampension KP Livsforsikring A/S);
  •  Claus Wiinblad (representerande Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP)); och
  •  Henrik Theilbjørn, styrelsens ordförande.

Valberedningen har följt den instruktion och arbetsordning som årsstämman fastställde 27 april 2018.

Bolagets aktieägare har informerats om att det har varit möjligt att lämna förslag till styrelseledamöter.

Valberedningens förslag till styrelsesammansättning

Valberedningen föreslår:

•  att styrelsen ska bestå av sex ordinarie styrelseledamöter;
  •  att Henrik Theilbjørn, Jón Björnsson, Kent Stevens Larsen, Bjørn Folmer Kroghsbo och Cecilia Lannebo omväljs som ordinarie styrelseledamöter;
  •  att Luca Martines väljs som ny ordinarie styrelseledamot; och
  •  att Henrik Theilbjørn omväljs som styrelseordförande.

De nuvarande styrelseledamöterna Jimmy Fussing Nielsen, Staffan Mörndal och Charlotte Svensson har avböjt omval.

Information om den styrelseledamot som föreslås för nyval:

Luca Martines, född 1975, har under merparten av sin karriär arbetat inom online-detaljhandel och har innehaft olika centrala befattningar inom YOOX Net-a-Porter Group (YNAP), bland annat som Head of Online Marketing och Web Marketing Manager (2005-2012), Regional Director, YOOX, Asia Pacific (2012-2015) och President, Off-Season (2015-2017). Vidare har Luca Martines varit styrelseledamot i YOOX Asia Ltd (Hong Kong) och YOOX KK (Japan) under 2017-2018. För närvarande är Luca Martines verkställande direktör för Reda Rewoolution, ett italienskt sportklädesmärke. Luca Martines är italiensk medborgare.

Utbildning: Kandidatexamen i statsvetenskap, Sapienza-universitetet i Rom, Italien.

Övriga nuvarande befattningar: Verkställande direktör för Reda Rewoolution.

Aktieägande i Bolaget: -

Valberedningens motiverade yttrande

Inför årsstämman 2019 har valberedningen haft två protokollförda möten samt däremellan haft löpande kontakt.

Valberedningen har som utgångspunkt vid framtagandet av sina förslag inför årsstämman 2019 utvärderat om den föreslagna styrelsen, med hänsyn till dess samlade kompetens, erfarenhet och bakgrund, är ändamålsenligt sammansatt, samt om huruvida den föreslagna sammansättningen uppfyller de krav som ställs på styrelsen med hänsyn till Bolagets verksamhet, utvecklingsstadium, nuvarande situation, framtida inriktning och övriga omständigheter. Valberedningen har tagit del av den styrelseutvärdering som skett samt har övervägt vilken kompetens och egenskaper som styrelseledamöterna bör ha för att kunna tillfredsställa Bolagets behov.

Mot bakgrund av att de nuvarande styrelseledamöterna Jimmy Fussing Nielsen, Staffan Mörndal och Charlotte Svensson har meddelat att de avböjer omval har valberedningen initierat en process för att identifiera nya kandidater till styrelsen. Valberedningen anser att den styrelseledamot som föreslås för nyval kommer att tillföra värdefull kompletterande kunskap och erfarenhet till styrelsen.

Valberedningen har bedömt att den föreslagna sammansättningen med sex styrelseledamöter överensstämmer väl med Bolagets behov och även i övrigt kraven enligt Svensk kod för bolagsstyrning (”Koden”).

Mot bakgrund av ovanstående har valberedningen kommit till slutsatsen att den föreslagna styrelsen som består av sex styrelseledamöter överensstämmer väl med de krav som ställs på styrelsen med hänsyn till Bolagets verksamhet, utvecklingsstadium, nuvarande situation, framtida inriktning och andra omständigheter, samt de krav som uppställs avseende bredd rörande kompetens, erfarenhet och bakgrund för de styrelseledamöter som utsetts av årsstämman.

Valberedningen har även beaktat kravet på mångfald som framgår av Koden. Valberedningen har tillämpat Kodens punkt 4.1 som jämställdhetspolicy, vilken anger att styrelsens sammansättning ska präglas av mångsidighet och bredd avseende styrelseledamöternas kompetens, erfarenhet och bakgrund. Vidare ska en jämn könsfördelning i styrelsen eftersträvas. Valberedningen kan konstatera att den föreslagna styrelsesammansättningen består av en kvinna och fem män. Könsfördelningen är således 16,7 % / 83,3 %, vilket enligt valberedningens uppfattning inte överensstämmer med kravet om en jämn könsfördelning. Valberedningens ambition är att könsfördelningen ska utjämnas ytterligare över tid och åtminstone motsvara de nivåer som uttalats av Kollegiet för svensk bolagsstyrning.

Slutligen har valberedningen även, i enlighet med kraven i Koden, beaktat styrelseledamöternas oberoende. Enligt valberedningens bedömning är samtliga föreslagna ledamöter att anse som oberoende i förhållande till såväl Bolaget och dess ledning som till större aktieägare. Följaktligen uppfyller förslaget till styrelse kraven i Koden om styrelseledamöternas oberoende.

Information om den styrelseledamot som föreslås för nyval framgår ovan. Information om de styrelseledamöter som föreslås för omval återfinns på Bolagets hemsida (www.booztfashion.com) och i årsredovisningen.

Valberedningens övriga förslag inför årsstämman 2019

Valberedningen föreslår att advokat Ola Grahn väljs till ordförande vid årsstämman 2019.

Valberedningen föreslår att styrelsearvode ska utgå med 600 000 kr till styrelseordföranden (500 000 kr föregående år) och med 300 000 kr till var och en av övriga styrelseledamöter som inte är anställda av Bolaget (250 000 kr föregående år). Vidare föreslås ett arvode för utskottsarbete utgå med 150 000 kr till revisionsutskottets ordförande (100 000 kr föregående år), med 100 000 kr till envar av övriga ledamöter i revisionsutskottet (50 000 kr föregående år), med 75 000 kr till ersättningsutskottets ordförande (0 kr föregående år) samt med 40 000 kr till envar av övriga ledamöter i ersättningsutskottet (0 kr föregående år).

Valberedningen föreslår, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation, att ett registrerat revisionsbolag utan suppleant utses, samt att Deloitte AB omväljs som revisor. Deloitte AB har meddelat att auktoriserade revisorn Didrik Roos fortsatt kommer att vara huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn föreslås, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation, utgå enligt sedvanliga normer och godkänd räkning.

Valberedningen föreslår vidare att nästa års instruktion och arbetsordning för valberedningen antas i enlighet med Bilaga 1.

Malmö i april 2019

Valberedningen i Boozt AB (publ)

BILAGA 1

INSTRUKTION OCH ARBETSORDNING FÖR VALBEREDNINGEN

Valberedningen inför årsstämman 2020 ska bestå av representanter från de tre största aktieägarna noterade i den av Euroclear Sweden förda aktieboken per 31 augusti 2019 och styrelseordföranden som också kommer att kalla till valberedningens första möte.

Den medlem som representerar den största aktieägaren ska utses till ordförande för valberedningen om inte valberedningen enhälligt utser någon annan. Om en eller era av aktieägarna som har utsett representanter till valberedningen tidigare än tre månader före årsstämman inte längre ingår bland de tre största aktieägarna, ska representanter som utsetts av dessa aktieägare avgå, och de aktieägare som därefter tillhör de tre största aktieägarna kan utse sina representanter. Om en representant avgår ur valberedningen innan valberedningens arbete är avslutat och valberedningen anser det nödvändigt att ersätta honom eller henne, ska en sådan ersättningsrepresentant representera samma aktieägare eller, om aktieägaren inte längre är en av de största aktieägarna, den största aktieägaren i turordningen. Aktieägare som utsett representant till ledamot i valberedningen har rätt att entlediga sådan ledamot och utse ny representant till ledamot i valberedningen. Ändringar i sammansättningen av valberedningen måste meddelas omgående.

Valberedningens sammansättning inför årsstämman ska meddelas senast sex månader före stämman.

Ersättning ska inte utgå till representanterna i valberedningen. Bolaget ska ersätta eventuella kostnader som valberedningen ådrar sig i sitt arbete. Mandatperioden för valberedningen upphör när sammansättningen av den följande valberedningen har offentliggjorts.

Hermann Haraldsson / Group CEO / Phone: +45 20 94 03 95 / Email: heha@boozt.com

Allan Junge-Jensen / Group CFO / Phone: +45 41 19 70 60 / Email: ajj@boozt.com

Anders Enevoldsen / Head of IR & Corporate Communications / Phone: +45 53 50 14 53 / Email: anen@boozt.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 april 2018 kl. 17.05 CET.