Disciplinnämnden ålägger Borås Wäfveri AB (publ.) vite

Report this content

Disciplinnämnden vid Nasdaq OMX Stockholm (”Börsen”) fick 2010-08-12 in en ansökan om prövning av disciplinärende för bedömning och beslut om eventuell påföljd gällande Borås Wäfveri AB (publ.) (”Bolaget”). Börsen har identifierat följande händelser som Börsen anser utgöra överträdelser av regelverket:

-  Offentliggörande av oren revisionsberättelse – 3.1.2 och 3.1.3 i kombination med 3.2.4 i Regelverket.

-  Informationsgivning kring riktad nyemission m.m – 3.1.2 och 3.1.3 i kombination med 3.3.4 i Regelverket.

2010-09-14 kom beslutet från Börsens disciplinnämnd att de ålägger Borås Wäfveri AB (publ.) ett vitesbelopp om tre årsavgifter motsvarande 576 000 kronor. Ett belopp som påverkar bolagets redan ansträngda likviditet negativt.

Borås Wäfveri AB (publ.) har inte haft i uppsåt att undanhålla information utan det har enkom varit en brist i Bolagets informationsflöde.

Bolaget beklagar att informationsgivningen varit bristfällig och har nu vidtagit åtgärder genom en striktare ansvarsfördelning för att förhindra att dylikt inträffar i framtiden. Bolaget har även för avsikt att förbättra informationsgivningen i enlighet med börsens direktiv.

För ytterligare information kring beslutet och innehållet däri, hänvisas till disciplinnämndens beslut som offentliggörs den 16 september.

Styrelsen i Borås Wäfveri AB (publ.)  2010-09-15

För ytterligare information, kontakta:

Carl-Henrik Koit, VD, telefon 070-211 11 90 eller mail carl-henrik.koit@boraswafveri.se

Stefan Borg, Ekonomichef, telefon 0705-170306 eller mail stefan.borg@boraswafveri.se

Stig-Arne Blom, styrelseordförande, telefon 070-525 16 15

Taggar: