Etablerad byggteknik sedan 1973 håller måttet: Stålhallar klarade snökaoset. Inga takras för Borga!

Report this content

Borga Gruppen är en av de få hallbyggare som sluppit inrasade hallar. Det som hänt är tragiskt för de verksamheter och människor som drabbats, och det är ett bakslag för branschens stomkonstruktörer och hallbyggare.

Borga Plåt AB i Skara kan med facit i hand konstatera att ingen av deras hallar rapporterats skadad eller rasad under de snötunga månaderna i vinter. ”Vi är självklart glada och ödmjuka inför det faktum att de hallar vi ansvarat för klarat sig från problem. Under den snötunga perioden i vinter och i vår har visserligen även våra konstruktioner utsatts för hårda prövningar, men vi vet sedan tidigare att vi har en bra kvalitetskontroll i vårt byggsystem. Vinterns extrema belastning på konstruktioner och material har varit ytterligare ett konkret bevis på att Borgas hallar bygger på en genomtänkt, solid lösning”, säger Peter Johansson, VD på Borga Plåt AB i Skara. Borga stärker sig ytterligare – ny, starkare stomme lanserad. Borga har sedan länge utvecklat sitt byggsystem själva och byggt upp en egen konstruktionsavdelning med mångårig erfarenhet inom byggtekniska lösningar. Under Nordbygg lanserades den nya stommen Borga Frames TM, , som i sin unika konstruktion är starkare än motsvarande stomme i traditionellt plant liv. Stommen har veckat liv och kan fås i samtliga NCS/RAL -skalans kulörer. Konstruktionen är utvecklad med, och testad av, Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Utmaningen för Borga är att bygga upp ett produktionsflöde som ständigt hänger med i utvecklingen av Borgas eget byggsystem, samtidigt som man långsiktigt minskar miljöpåverkan. ”Vår nya stomme är ett konkret exempel på förbättring då vi i vår produktionsprocess minskar råvaru- och energiförbrukningen tack vare stora investeringar i modern teknik i vår nya produktionsanläggning”, säger Peder Dagsánth, ägare och grundare av koncernen Borga Group. Gruppen har även egen produktion av plintgrund, lättbalk, vägg- och takplåt. Byggsystemet levereras turn-key och kunden kan även få hallen monterad av Borgas egna montörer. FAKTA Borga Group utvecklar, producerar och marknadsför ett eget utvecklat byggsystem för stålhallar och en kollektion av kvalitativa byggkomponenter. Affärsområdena Stålhallar och Byggkomponenter marknadsförs under varumärket Borga med distribution och försäljning via helägda dotterbolag och franchisetagare. I Sverige representeras gruppen av Borga Plåt AB som förutom försäljning av stålhallar även har direktförsäljning av byggkomponenter (fönster, plåt, lättbalk etc.) . Borga Group har funnits sedan 1973 och är idag etablerat i tio länder med fokus på tidigare Östeuropa och Skandinavien. Omsättning: 300 milj.sek. Tillverkning: Borga Gruppen har egna produktionsenheter i Sverige, Polen, Rumänien och Litauen. Huvudkontor och utveckling: Skara, Sverige. Försäljning och produktion i Sverige: Borga Plåt AB, Skara. För mer information Peder Dagsánth, CEO, Borga Group, +46 (0) 708 22 71 27, peder@borga.com , www.borga.com Peter Johansson, VD, Borga Plåt AB, +46 (0) 708 71 57 53, pj@borga.se Bildmaterial Situation concept marketing, Katarina Fellbrant, katarina@situation.se, + 46 (0)709-99 77 71 ftp.situation.se Login: borga press Password: PRESS