Ålandsbanken överlåter merparten av sin svenska bolåneportfölj till Borgo AB

Ålandsbankens styrelse har den 20 januari 2022 fattat beslutet att genomföra överlåtelsen av merparten av bankens svenska bolåneportfölj samt emitterade svenska säkerställda obligationer till Borgo AB. Transaktionen är villkorad av godkännande från finska och svenska Finansinspektionen.

Transaktionen är en del av det samarbete som inleddes hösten 2019 mellan Ålandsbanken, ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners och Borgo i syfte att skapa en ny, stor, modern aktör på den svenska bolånemarknaden. Transaktionen kommer till största delen att ske under första kvartalet 2022, men vissa mindre delar av kreditportföljen kommer att överlåtas senare under året.

Den överlåtna bolåneportföljen uppgår totalt till cirka 12,5 miljarder svenska kronor och emitterade säkerställda obligationer, som byter emittent från Ålandsbanken Abp under finländsk hypotekbankslagstiftning till Borgo, som emittent under svensk hypoteksbankslagstiftning, till 7,5 miljarder svenska kronor.

Vi är väldigt glada att snart kunna genomföra övertagandet av Ålandsbankens bolåneportfölj, som med sin höga kvalitet utgör en viktig grundsten i bygget av Borgo som ett betydande nytt hypoteksbolag på den svenska marknaden, säger Gustav Berggren, VD för Borgo.

Överlåtelsen finansieras utöver ovan nämnda säkerställda obligationer med inlåning från allmänheten, samt eget kapital från Borgos existerande ägare och jämte dessa nya investerare som har tecknat avtal om att bli delägare i Borgo.

e-post: adam.lewenhaupt@borgohypotek.se
telefon: 010-525 25 00

Borgo är ett nytt svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners, Ålandsbanken. Även Sparbanken Syd samt nya investerare har ingått bindande avtal att ansluta som ägare. Borgo drivs fristående och fokuserar på att finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka ägare går samman, kombinerat med moderna processer, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis. Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har erhållit kreditbetyget Baa2 från Moody’s.