Beslut av Årsstämman i Borgo AB (publ) den 30 juni 2022

30 June 2022, 09:00 CET | Borgo AB (publ) | Stock Exchange Release

Årsstämma har den 30 juni 2022 hållits i Borgo AB (publ).

• Stämman fastställde balans- och resultaträkning för verksamhetsåret 1 januari 2021- 31 december 2021 jämte att överföra årets resultat i ny räkning.
  • Stämman beslutade att bevilja styrelsens ledamöter och verkställande direktör ansvarsfrihet för deras förvaltning av bolagets angelägenheter under föregående räkenskapsår.
  • Stämman beslutade i enlighet med förslag från valberedningen om arvoden för styrelsens ledamöter och bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma.
  • Stämman beslutade  i enlighet med förslag från valberedningen om omval av styrelsens befintliga ledamöter Per Balazsi, Johan Brodin, Eva Cederbalk, Jan-Gunnar Eurell, Julia Lannerheim, Björn Rentzhog, Gustaf Rentzhog, Johan Sandberg, Caj Tigerstedt och Anna Wanby samt omval av Eva Cederbalk som ordförande
  • Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om omval av  revisionsbolaget Öhrlings Pricewaterhousecoopers AB, med Daniel Kenny Martin Algotsson som huvudansvarig revisor, för tiden intill slutet av nästa årsstämma.
  • Stämman beslutade att i enlighet med valberedningens förslag för tiden intill slutet av nästa årsstämma inrätta en valberedning bestående av följande representanter från aktieägarna; Niclas Olsson (Ikano Bank AB (publ)), Per Balazsi (ICA Banken AB), Jan-Gunnar Eurell (Ålandsbanken Abp), samt Caj Tigerstedt (Proventus AB) och med Niclas Olsson (Ikano Bank AB (publ)) som ordförande för valberedningen.
  • Stämman fastställde i enlighet med valberedningens förslag Instruktion för valberedningen. Instruktionen reglerar valberedningens arbete och har tagits fram utifrån Svensk kod för bolagsstyrning.
  • Stämman beslutade om ändring av firmateckningsrätten på så sätt att firman även ska kunna tecknas av Peter Walldour (Chief Operating Officer) och Gustav Berggren (VD) i förening.
  • Stämman beslutade att anta en ny bolagsordning varigenom regleringen av preferensaktier utgår och nivå för aktiekapital och antalet aktier justeras till lägst 300 miljoner och max 1 200 miljoner kr respektive lägst 6 miljoner aktier och högst 24 miljoner aktier.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Adam Lewenhaupt, Chief Commercial Officer
Email: adam.lewenhaupt@borgohypotek.se