Borgo förvärvar bolåneportfölj från Ålandsbanken

Stockholm 11 september 2023

•    Förvärvets storlek uppgår till c:a 5,8 miljarder kronor.
•    Borgo har under 2023 genomfört tre stycken portföljförvärv om totalt c:a 13,7 miljarder kronor.

Borgo AB (”Borgo”) genomför ytterligare ett portföljförvärv, denna gång från Ålandsbanken Abp (”Ålandsbanken”). Denna sedan tidigare annonserade överlåtelse av svenska bolån till Borgo AB uppgår till ett nominellt belopp om c:a 5,8 miljarder kronor. Portföljen avser bostadskrediter förmedlade av ICA Banken samt Söderberg & Partners.

”Vi är glada att vi nu genomfört ytterligare ett portföljförvärv, det tredje för oss under året. Att Borgo under årets utmanande marknadsförhållanden kunnat genomföra vår planerade förvärvsagenda visar på gott förtroende från såväl ägare som kapitalmarknad, vilket vi är väldigt stolta över. Framöver väntar ytterligare förvärv samt fokus på tillväxt av god kvalitet.”- Gustav Berggren, VD

Finansiering av förvärvet täcks av existerande åtaganden från Borgos ägare. Utöver eget kapital har förvärvet finansierats genom existerande marknadsfinansiering, inlåning samt viss bryggfinansiering. En tredje överlåtelse till Borgo av en mindre bolåneportfölj från Ålandsbanken planeras ske under 2024.

E-post: samuel.tawadros@borgohypotek.se

Borgo är ett svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Soderberg & Partners,  Sparbanken Syd och Ålandsbanken samt Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest och ytterligare investerare. Borgo drivs fristående och fokuserar på att finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka aktörer går samman som ägare och förmedlare av krediter, kombinerat med moderna processer, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis. Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har erhållit kreditbetyget Baa2 från Moody’s.