Borgo förvärvar bolåneportfölj från Ålandsbanken

• Borgo har genomfört ett sedan tidigare aviserat förvärv av en bolåneportfölj från Ålandsbanken. Portföljen har ett nominellt värde om 3,o miljarder kronor.
  • Under 2023-24 har Borgo därmed genomfört portföljförvärv om totalt c:a 16,7 miljarder kronor.

Borgo AB (”Borgo”) har genomfört ett sedan tidigare planerat och aviserat förvärv av ytterligare en bolåneportfölj från Ålandsbanken Abp (”Ålandsbanken”). Denna överlåtelse av svenska bolån till Borgo uppgår till ett nominellt belopp om 3,0 miljarder kronor. Portföljen avser bostadskrediter förmedlade av ICA Banken och Ålandsbanken.

”Att nu ha genomfört det sedan tidigare planerade portföljförvärvet om 3,0mdr från Ålandsbanken är ytterligare en milstolpe för Borgo. Vi fortsätter nu vår resa med fokus på organisk tillväxt, innovation och lönsamhet.” Gustav Berggren, VD.

För mer information, vänligen kontakta:
Gustav Berggren, VD
E-post: gustav.berggren@borgohypotek.se

E-post: adam.lewenhaupt@borgohypotek.se

Borgo växel: 010-525 25 00

Om Borgo

Borgo är ett svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners,  Sparbanken Syd och Ålandsbanken, Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest och ytterligare investerare. Borgo drivs fristående och fokuserar på att finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka aktörer går samman som ägare och förmedlare av krediter, kombinerat med moderna processer, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis. Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har erhållit kreditbetyget Baa2 från Moody’s.

Taggar: