• Borgo AB/

Borgo genomför kapitalanskaffning och välkomnar Lån & Spar som ny ägare och förmedlare av bolån.

• Borgo har slutfört en kapitalanskaffning om 357mkr.
  • Borgo välkomnar i samband med detta Lån & Spar Bank A/S (”Lån & Spar”) som ny ägare. Även existerande ägare har deltagit i kapitalanskaffningen.
  • Lån & Spar är en etablerad aktör i såväl Danmark som Sverige och kommer genom transaktionen ansluta till Borgos plattform och påbörja förmedling av bolån på den svenska marknaden.

Borgo AB (”Borgo”) har slutfört en kapitalanskaffning om 357mkr från existerande ägare samt den danska banken Lån & Spar. Syftet med kapitalanskaffningen är att finansiera ytterligare tillväxt. Lån & Spar, som är en etablerad aktör inom bolån i Danmark, samt även i Sverige inom konsumentkrediter, kommer också på sikt att inleda förmedling av Borgos bolån och blir därmed den sjätte förmedlaren på Borgos plattform.

”Vi är väldigt glada över att välkomna Lån & Spar som ny ägare och förmedlare på vår plattform. Lån & Spar har stor erfarenhet av bolån i Danmark, och genom denna affär kommer även förmedling av bolån på svenska marknaden att inledas. För Borgos del innebär det ytterligare en stark, långsiktig ägare, och en sjätte förmedlare med ett starkt varumärke på plattformen. Ytterligare kapitaltillskott samt en ny förmedlare gör att vi positionerar oss ännu bättre på en marknad där vi också ser en ljusning avseende tillväxt och marginaler.” Gustav Berggren, VD, Borgo

”För oss på Lån & Spar Bank är affären med Borgo, som både innebär att vi träder in som ny ägare och ansluter till deras plattform för förmedling av bolån, en viktig del i vår fortsatta tillväxtresa på den svenska marknaden. Borgos affärsmodell med starka ägare med gemensamma intressen, i kombination med en modern plattform för förmedling av bolån, passar väl med vår strategiska riktning och kommer stärka vårt erbjudande till svenska privatkunder. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete med Borgo och gläds över möjligheten att utveckla vårt erbjudande, med målsättningen att både i det dagliga arbetet och på längre sikt främja en sund privatekonomi.” John Christiansen, Administrerande direktör, Lån & Spar

E-post: adam.lewenhaupt@borgohypotek.se

Borgo är ett svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners, Sparbanken Syd, Ålandsbanken och Lån & Spar samt Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest och ytterligare investerare. Borgo drivs fristående och fokuserar på att finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka aktörer går samman som ägare och förmedlare av krediter, kombinerat med moderna processer, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis. Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har erhållit kreditbetyget Baa2 från Moody’s.

Om Lån & Spar Bank

Lån & Spar Bank Sverige är sedan 2015 en helägd bankfilial till Lån & Spar Bank A/S. Den senare grundades i Danmark redan 1880 och är en solid fullsortimentsbank noterad på Köpenhamnsbörsen. I Danmark ägs banken till största delen av olika fackföreningar. Idag har banken cirka 540 anställda, varav ungefär 40 arbetar i den svenska verksamheten.

Lån & Spar Bank Sverige har som affärsidé att erbjuda förmånliga lån, försäkringar, kreditkort och sparkonton till kreditvärdiga privatpersoner på den svenska marknaden. Med enkla, prisvärda och trygga bankprodukter är ambitionen att göra kundernas bankvardag så enkel, smidig och bra som möjligt. Bankens mål är att, i både det dagliga arbetet och på längre sikt, främja en sund privatekonomi.

Taggar: