Borgo har emitterat säkerställd obligation om SEK 1mdr

Borgo har emitterat sin första säkerställda obligation om SEK 1mdr.

Borgo AB (publ.) (”Borgo”) har den 30 mars emitterat SEK 1mdr säkerställda obligationer med en löptid om 5,25 år. Obligationerna kommer att löpa med en rörlig ränta om 3m Stibor + 0,50% och noteras på Nasdaq Stockholm.

Borgos ambition är att under året utöka obligationens storlek.

Transaktionen genomfördes under Borgo’s nyligen etablerade Medium Term Note-program för utgivning av seniora, icke-säkerställda samt säkerställda obligationer, med en total ram om 50 miljarder kronor.

”Det här är den första egna säkerställda obligationen som Borgo emitterar och vi känner oss därför extra stolta och glada över intresset och förtroendet hos investerare, i synnerhet under dessa ganska utmanande marknadsförhållanden”, säger Gustav Berggren, VD på Borgo.

e-post: adam.lewenhaupt@borgohypotek.se
telefon: 0735-266221

Fernanda Echenique, Head of Treasury
e-post: ir@borgohypotek.se
telefon: 0730-750163

Borgo är ett nytt svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners, Sparbanken Syd och Ålandsbanken samt Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest och ytterligare investerare. Borgo drivs fristående och fokuserar på att finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka aktörer går samman som ägare och förmedlare av krediter, kombinerat med moderna processer, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis. Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har erhållit kreditbetyget Baa2 från Moody’s.