Borgo publicerar årsredovisning för 2022

Stockholm 27 april 2023, kl 08.00.

”Inför 2022 satte vi upp en ambitiös plan. Vårt löfte till aktieägarna var att utföra förvärv av bolåneportföljer, hitta samarbetspartners på kapitalmarknaden, öka vår inlåning från allmänheten och växa organiskt. När året ska summeras kan jag konstatera att vi har levererat allt detta. Vi har befunnit oss i en tydlig utvecklingsfas – men har samtidigt varit operativa och skapat snabb tillväxt i bolaget” - Gustav Berggren, VD

(Per 31 december 2022 jämfört med samma period föregående år.)

• Räntenettot uppgick till -5,8 mkr (-1,3 mkr).
  • Årets resultat uppgick till -111,8mkr (-45,7 mkr).
  • Utlåning till allmänheten uppgick till 14 526,9 mkr (17,0 mkr).
  • Kreditförluster netto uppgick till -0,1 mkr (-0,1 mkr).
  • Inlåning från allmänheten uppgick till 4 342,0 mkr (2 021,0 mkr).
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,8 procent (2,7 procent).

e-post: gustav.berggren@borgohypotek.se
telefon: 0707-618018

e-post: samuel.tawadros@borgohypotek.se

Borgo är ett svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners, Sparbanken Syd och Ålandsbanken samt Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest och ytterligare investerare. Borgo drivs fristående och fokuserar på att finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka aktörer går samman som ägare och förmedlare av krediter, kombinerat med moderna processer, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis.

Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har erhållit kreditbetyget Baa2 från Moody’s.

Borgo AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 april 2023 kl. 08.00 CEST.