Borgo publicerar årsredovisning för 2023

Stockholm 22 april 2024, kl 08.00.

”Under 2023 har Borgo vuxit från en bolånevolym om cirka 14 miljarder kronor till över 30 miljarder kronor – en tillväxt på över 100 procent. Denna procentuella tillväxt har vi varit ensamma om på marknaden, där flera bolåneutmanare snarare minskat, eller i många fall helt försvunnit under året. Tillväxten har skett under oerhört utmanande omvärldsförhållanden som ställt stora krav på organisationen avseende att förhålla sig till en omfattande förvärvsagenda, genomföra transaktioner i kapitalmarknaden och konkurrera om volymer på en minskande bolånemarknad med rekordlåga marginaler.” - Gustav Berggren, VD

Januari - december 2023 (jämfört med januari – december 2022)

• Räntenettot uppgick till -77 mkr (-6).
  • Periodens resultat uppgick till -176 mkr (-112).
  • Kreditförluster netto uppgick till -2 mkr (-0).
  • Utlåning till allmänheten uppgick till 30 161 mkr (14 532).
  • Inlåning från allmänheten uppgick till 9 188 mkr (4 343).
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 17,2 procent (18,8).

Årsredovisningen kan laddas ner från: https://www.borgohypotek.se/investor-relations.

e-post: gustav.berggren@borgohypotek.se
telefon: 0707-618018

Pehr Olofsson, tf Chief Financial Officer
e-post: pehr.olofsson@borgohypotek.se

Borgo är ett svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners, Sparbanken Syd och Ålandsbanken samt Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest och ytterligare investerare. Borgo drivs fristående och fokuserar på att finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka aktörer går samman som ägare och förmedlare av krediter, kombinerat med moderna processer, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis. Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har erhållit kreditbetyget Baa2 från Moody’s.

Borgo AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 april 2024 kl. 08.00 CEST.

www.borgohypotek.se