Borgo publicerar bokslutskommuniké för 2021

Stockholm, 28 februari 2021

Borgo bokslutskommuniké 2021

Resultat och finansiell ställning

• Rörelseresultatet för året uppgick till -57,5 Mkr (-44,0 Mkr). Det negativa resultatet är hänförlig till att bolaget befunnit sig i en projektfas där inlåningsverksamheten startades under november månad och utlåningsverksamheten under december månad.
  • Utlåning till allmänheten uppgick till 17,0 Mkr (- Mkr).
  • Kreditförluster netto uppgick till -0,1 Mkr (- Mkr). Totalen är hänförlig till reservering för förväntade kreditförluster där majoriteten avser likviditetsreserven.
  • Kärnprimärkapitalrelationen var 2,7 % (- %). Anledningen till att kärnprimärkapitalrelationen uppgick till endast
    2,7 % beror på att Borgo per 2021-12-31 inte innehöll tillstånd från Finansinspektionen att klassificera under kvartalet utförda nyemissioner uppgående till totalt 240 Mkr som kärnprimärkapital. Tillståndet erhölls från Finansinspektionen den 11 februari 2022. Om Borgo hade kunnat klassificera aktiekapitalet med tillhörande överkursfond som kärnprimärkapital över årsskiftet hade kärnprimärkapitalrelationen uppgått till 52,9 %.

Finansiering

• Inlåning från allmänheten uppgick till 2 021 Mkr (- Mkr).
  • Under oktober och november månad genomförde Borgo två nyemissioner om totalt 240 Mkr.

Väsentliga händelser under räkenskapsåret

• Den 5 februari ingick Sparbanken Syd en avsiktsförklaring (ett Letter of Intent) med Borgo samt IISÅ Holdco AB med målsättningen att inleda ett samarbete som innefattar finansiering av bankens befintliga bolånestock samt distribution av framtida lån.
  • Den 11 mars erhöll Borgo tillstånd av Finansinspektionen för att bedriva finansieringsrörelse enligt Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse samt tillstånd för att ge ut säkerställda obligationer enligt Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer.
  • Under juni månad inledde Borgo ett samarbete tillsammans med SBC samt open banking-plattformen MONU för att erbjuda sparkonton med marknadsledande ränta.
  • Den 27 augusti tecknade Borgo ett bindande avtal med Sparbanken Syd avseende bolånefinansiering och därigenom påbörjades det nya samarbetet. Avtalet är villkorat vissa förutsättningar däribland eventuella nödvändiga myndighetstillstånd.
  • Den 9 november lanserades samarbetet med SBC samt open banking-plattformen MONU för att erbjuda de cirka
    4 000 anslutna bostadsrättsföreningarna sparkonton med marknadsledande ränta. Per utgången av året hade en total volym om 2 021 Mkr inkommit från detta samarbete

Väsentliga händelser efter räkenskapsåret

• Den 18 januari erhöll Borgo en investment-grade rating av Moody’s där bolagets seniora icke-säkerställda obligationer tilldelas en Baa2 rating med Stable outlook.
  • Den 14 februari förvärvade Borgo merparten av Ålandsbankens svenska bolåneportfölj uppgående till ett värde av
    10 519 Mkr. I samband med förvärvet övertogs Ålandsbankens emitterade svenska säkerställa obligationer till ett värde av 7 530 Mkr. Obligationerna tilldelades kreditbetyget Aaa av Moody’s.
  • För att finansiera förvärvet av portföljen samt fortsatt tillväxt har Borgo genomfört en kapitalanskaffning om
  • 1 306 Mkr avseende åtaganden i eget kapital från investerare, bland andra Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest. Även Sparbanken Syd tillträdde som ägare.
  • Borgo emitterade den 14 februari sina första seniora icke-säkerställda obligationer till ett värde av 1 750 Mkr.
  • Borgo emitterade den 14 februari 400 Mkr certifikat under Bolagets nyetablerade certifikatprogram.

För mer information, vänligen kontakta:

Gustav Berggren, CEO
e-post: gustav.berggren@borgohypotek.se
telefon: 0707-618018

e-post: adam.lewenhaupt@borgohypotek.se
telefon: 0735-266221

växel: 010-525 25 00

Om Borgo

Borgo är ett nytt svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners, Sparbanken Syd och Ålandsbanken samt Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest och ytterligare investerare. Borgo drivs fristående och fokuserar på att finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka aktörer går samman som ägare och förmedlare av krediter, kombinerat med moderna processer, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis. Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har erhållit kreditbetyget Baa2 från Moody’s.

Taggar: