Borgo publicerar halvårsrapport för 2022.

(Per 30 juni 2022 jämfört med samma period föregående år.)

Resultat och finansiell ställning

• Räntenettot uppgick till 12,6 mkr (0,0 mkr).

• Periodens resultat uppgick till –47,7 mkr (–24,4 mkr). Det negativa resultatet är dels hänförlig till ett par större engångskostnader kopplade till portföljförvärv och lansering, samt ökade kostnader för finansiering.

• Utlåning till allmänheten uppgick till 12 536 mkr (– mkr). Ökningen är framförallt hänförlig till portföljförvärvet i februari 2022, men även till egenutgivna lån.

• Kreditförluster netto uppgick till –0,6 mkr (– mkr). Totalen är hänförlig till reservering för förväntade kreditförluster. Några konstaterade kreditförluster har ej inträffat.

• Kärnprimärkapitalrelationen var 16,0 procent (– procent).

Finansiering

• Inlåning från allmänheten uppgick till 2 982 mkr (– mkr).

• Den 14 februari emitterades Borgos första icke-säkerställda obligationer till ett värde av 1 750 mkr.

• Den 14 februari emitterades 400 mkr certifikat under Bolagets nyetablerade certifikatprogram.

• Under februari månad genomfördes två nyemissioner om totalt 499 mkr. Nyemissionerna gjordes för att uppnå tillfredställande kapitaltäckningen med anledning av portföljförvärvet och förväntad tillväxt.

• I slutet på mars månad emitterade Borgo sina första säkerställda obligationer om 1 000 mkr.

• Under april månad genomfördes ytterligare en nyemission om totalt 146 mkr. Nyemissionen gjordes mot beaktande av kapitaltäckningen för kommande kvartal.

• Under maj månad genomfördes ytterligare en emission av säkerställda obligationer om 1 000 mkr.

Väsentliga händelser under perioden

• Den 18 januari erhöll Borgo en investment-grade rating av Moody’s där bolagets seniora icke-säkerställda obligationer tilldelades en Baa2 rating med Stable outlook.

• Den 14 februari förvärvade Borgo merparten av Ålandsbankens svenska bolåneportfölj uppgående till ett värde av 10 519 mkr. I samband med förvärvet övertogs Ålandsbankens svenska säkerställda obligationer till ett värde av 7 530 mkr. Obligationerna tilldelades kreditbetyget Aaa av Moody’s.

• För att finansiera förvärvet av portföl- jen samt fortsatt tillväxt, har Borgo genomfört en kapitalanskaffning om 1 306 mkr från investerare, bland andra Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest har åtagit sig att delta i nyemissioner. Även Sparbanken Syd tillträdde som ägare.

• I slutet på juni utökade Borgo sitt inlåningserbjudande mot bostadsrättsföreningar genom samarbete med Nabo. Erbjudandet är en utökning av det samarbete som lanserades med SBC under 2021.

Väsentliga händelser efter perioden

• Under juli genomfördes en nyemission om totalt 218 mkr. Nyemissionen gjordes mot beaktande av det prognosticerade behovet av kapitaltäckning för kommande kvartal.

För mer information, vänligen kontakta:

Gustav Berggren, CEO

e-post: gustav.berggren@borgohypotek.se

telefon: 0707-618018

e-post: adam.lewenhaupt@borgohypotek.se

telefon: 0735-266221

Borgo växel: 010-525 25 00

Om Borgo

Borgo är ett svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners, Sparbanken Syd och Ålandsbanken samt Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest och ytterligare investerare. Borgo drivs fristående och fokuserar på att finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka aktörer går samman som ägare och förmedlare av krediter, kombinerat med moderna processer, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis. Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har erhållit kreditbetyget Baa2 från Moody’s.