Borgo publicerar Q2-rapport för 2023

Stockholm 29 augusti 2023, kl 08.00.

Borgo publicerar Q2-rapport för 2023

”I maj månad genomfördes ett planerat förvärv från SBAB om 4,8 miljarder kronor. Transaktionen och flytten av bolånekunderna gick enligt plan och Borgo är glada att kunna välkomna samtliga nya kunder till oss. Det var ett omfattande intresse att på olika sätt delta i finansieringen av transaktionen och Borgo är glada att ha kunnat samarbeta med flera av Sveriges ledande affärsbanker med mycket lyckat resultat.” - Gustav Berggren, VD

Per 30 juni 2023 jämfört med 30 juni 2022

• Räntenettot uppgick till -25,4 mkr (12,6 mkr).
  • Periodens resultat uppgick till -81,2 mkr (-47,7 mkr).
  • Kreditförluster netto uppgick till -1,7 mkr (-0,6 mkr).
  • Utlåning till allmänheten uppgick till 24 135,2 mkr (12 531,6 mkr).
  • Inlåning från allmänheten uppgick till 5 519,1 mkr (2 981,9 mkr).
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,0 procent (16,0 procent).

E-post: samuel.tawadros@borgohypotek.se

Borgo är ett svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners, Sparbanken Syd och Ålandsbanken samt Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest och ytterligare investerare. Borgo drivs fristående och fokuserar på att finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka aktörer går samman som ägare och förmedlare av krediter, kombinerat med moderna processer, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis. Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har erhållit kreditbetyget Baa2 från Moody’s.

Borgo AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 augusti 2023 kl. 08.00 CEST.

www.borgohypotek.se

Taggar: