Borgo publicerar Q3-rapport för 2023

Stockholm 27 november 2023, kl 08.00.

”Borgo har under det tredje kvartalet fortsatt att befästa sin position som marknadens främsta bolåneutmanare.  Kreditportföljen håller en fortsatt mycket hög nivå med låga kreditförluster och välmående kunder i stort. Bolånevolymen under kvartalet har vuxit avsevärt genom organisk tillväxt samt ett ytterligare förvärv av bolån från Ålandsbanken om 5,8 mdkr. Detta innebär att Borgo under året genomfört tre stycken förvärv om totalt 13,7 mdkr och nu närmar sig 30 mdkr i bolånevolym.” - Gustav Berggren, VD

Januari - september 2023 (jämfört med januari - september 2022)

• Räntenettot uppgick till -54 mkr (10).
  • Periodens resultat uppgick till -128 mkr (-71).
  • Kreditförluster netto uppgick till -3 mkr (-0).
  • Utlåning till allmänheten uppgick till 29 925 mkr (13 071).
  • Inlåning från allmänheten uppgick till 7 805 mkr (4 194).
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 17,4 procent (18,1).

Borgo AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 november 2023 kl. 08.00 CET.

Gustav Berggren, CEO

E-post: samuel.tawadros@borgohypotek.se

www.borgohypotek.se

Borgo är ett svenskt hypoteksbolag som samägs av ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners, Sparbanken Syd och Ålandsbanken samt Persson Invest, Proventus, Real Alliance Invest och Neptunia Invest och ytterligare investerare. Borgo drivs fristående och fokuserar på att finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera starka aktörer går samman som ägare och förmedlare av krediter, kombinerat med moderna processer, skapas förutsättningar för att kunna erbjuda attraktiva bolån till konsumenter, samt attraktiva sparkonton, på ett ekonomiskt hållbart vis. Borgo innehar tillstånd för att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har erhållit kreditbetyget Baa2 från Moody’s.