Demoskop: Var tredje ung svensk överväger att köpa bostad om bolånetaket höjs

Just nu pågår de stora visningshelgerna, och efter Riksbankens senaste räntesänkning är sannolikheten stor att aktiviteten på bostadsmarknaden fortsätter öka. Samtidigt pågår en statlig utredning om att höja bolånetaket från 85 till 90 procent för att fler unga ska komma in på marknaden. Enligt en undersökning som Demoskop genomfört på uppdrag av Borgo uppger 30 procent av svenskar mellan 18 och 29 år och 31 procent av hyresgäster att de skulle vara mer benägna att köpa en bostad om de får låna 90 procent av värdet.

Efter flera år med boräntor över fyra procent, låg aktivitet på bostadsmarknaden och fallande priser har marknaden kommit i gång igen. Nu visar data från Svensk Mäklarstatistik att antalet försäljningar ökar och att bostadspriserna på årsbasis befinner sig i en uppåtgående trend.

Stigande priser innebär att tröskeln till marknaden blir högre för förstagångsköpare. Sedan 2010 har bankernas krav på kontantinsats legat på 15 procent av bostadens värde. Syftet med reformen var att skapa en sundare kreditmarknad men har särskilt påverkat förstagångsköpare som behöver ett större sparkapital – något som kan leda till att fler tar blancolån eller behöver hjälp av närstående för att toppa upp kontantinsatsen.

Höjt bolånetak ökar ungas benägenhet att köpa bostad

En undersökning som Demoskop genomfört på uppdrag av Borgo visar att en höjning av bolånetaket från 85 till 90 procent skulle öka benägenheten att köpa bostad markant, särskilt bland unga och de som bor i hyresrätt.

Undersökningen visar att nästan var fjärde svensk (23 procent) skulle vara mer benägen att köpa bostad om bolånetaket höjs:

• 30 procent av personer mellan 18 och 29 år uppger att de skulle vara mer benägna att köpa bostad
  • 31 procent av hyresgäster skulle vara mer benägna att köpa bostad
  • 17 procent av bostadsrättsägare skulle vara mer benägna att köpa ny bostad

Utreds av Finansinspektionen

I januari 2024 fick Finansinspektionen i uppdrag av regeringen att utvärdera en höjning av bolånetaket, något myndigheten är negativt inställd till på grund av de ökade riskerna med större hushållslån.

– Efter de senaste årens sjunkande priser på bostadsmarknaden finns nu många bostadsägare som har en faktisk belåningsgrad på över 100 procent, alltså att deras bostadslån är högre än det nuvarande värdet på bostaden. Det innebär stora risker för den enskilda privatekonomin och för samhällsekonomin i stort. Samtidigt är det positivt att regeringen överväger alternativ för att fler ska kunna köpa sin första bostad utan att behöva ta ett dyrt och riskabelt blancolån. Vi ser fram emot att höra vad man kommer fram till i utredningen, säger Adam Lewenhaupt, medgrundare av Borgo.

Om undersökningen: Demoskop genomförde i mars 2024 en undersökning på uppdrag av Borgo där 2035 personer fick svara på olika frågor om sin privatekonomi.

Vid frågor om undersökningen:

E-post: adam.lewenhaupt@borgohypotek.se

Om Borgo:
Borgo grundades 2018 och är ett fristående hypoteksbolag med målsättningen att erbjuda marknadsledande bolån via kreditförmedlare till svenska privatpersoner. Borgo erbjuder även sparkonton till privatpersoner och företag.  Borgos bolån förmedlas via ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners, Sparbanken Syd och Ålandsbanken. Borgo är kreditgivare och fattar alltid kreditbesluten.

Taggar: