• BORGSTENA TEXTILE/

Report this content

AB Borgstena Textile, Borgstena, ett dotterbolag till Vättern Industrier AB, Jönköping, har förvärvat Chatham Automotive Textile med en omsättning på ca 750 miljoner SEK av CMI Industries, Inc, Columbia, S.C, USA . "Förvärvet av Chatham Automotive Textile är ett steg i Borgstena Textiles strategi att erbjuda kunderna ett globalt koncept för fordonstextilier", säger Ulf Ellwén, styrelseordförande för AB Borgstena Textile. AB Borgstena Textile, med huvudkontor i Borgstena - 2 mil norr om Borås, ingår i Vättern Industrier AB och har idag även verksamheter i Tyskland, Portugal, Brasilien och Malaysia. I Sverige har man verksamhet på orterna Borgstena, Timmele och Getinge. Sedan 1993 har Borgstena Textile och CMI Industries, Inc. varit samarbetspartners inom visst produktområde och design för fordonstextilier. Man har nått avsevärd framgång och tagit marknadsandelar på den amerikanska marknaden. Efter förvärvet av Chatham Automotive Textile blir Borgstena Textile-koncernens omsättning ca 1,3 miljarder SEK. Företaget blir därmed ett av världens ledande inom området fordonstextilier; samtidigt får man en position som ett av de största textilföretagen i Skandinavien. Kundkretsen består av ledande fordonstillverkare över hela världen. Borgstenas amerikanska verksamhet kommer att bedrivas i Borgstena Textile North America Inc. som är förlagt till Elkin i North Carolina och produkterna kommer att marknadsföras under Chatham Borgstena Automotive Textiles. Företaget kommer att sysselsätta ett 140-tal personer. Jim Meek, idag vice VD för Chatham Automotive Textile, blir VD för det amerikanska bolaget. Borgstena 2000-10-31 AB BORGSTENA TEXTILE För vidare information kontakta gärna Ulf Ellwén, Styrelseordförande AB Borgstena Textile Tfn. 036-34 11 41 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/31/20001031BIT00640/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/31/20001031BIT00640/bit0002.pdf