Börssällskapet i Göteborg delar ut stipendium till Ung Företagsamhet

Report this content

Ung Företagsamhet får ett stipendium på 500.000 SEK av Börssällskapet i Göteborg för sin strävan att ge unga en kontakt med näringsliv och företagande. Mottagare av stipendiet är Birgitta L-Öfverholm, styrelseordförande för Ung Företagsamhet Göteborgsregionen samt John Cederqvist, regionchef för Ung Företagsamhet Göteborgsregionen.

John Cederquist, regionchef Ung Företagsamhet, Göteborgsregionen
Carin Kindbom, ordförande Börssällskapet i Göteborg
Birgitta L-Öfverholm, ordförande, Ung Företagsamhet
M Johan Widerberg, sekreterare Börssällskapet i Göteborg
Birgitta L-Öfverholm, ordförande Ung Företagsamhet
John Cederquist, regionchef Ung Företagsamhet Göteborgsregionen

Börssällskapet i Göteborg delar vartannat år ut ett stipendium till västsvenska organisationer och företag, som gjort en betydelsefull insats inom sitt område och som fått praktisk betydelse för näringslivets utveckling. Årets stipendium går till organisationen Ung Företagsamhet, som utbildar unga i entreprenörskap och möjliggör för grundskole- och gymnasieelever att starta och driva egna företag.

Stipendiet delas ut med motiveringen:
Ung Företagsamhet vill ge unga en tro på sin egen företagsamhet genom två lika viktiga områden - företagsamhet och företagande. De gör det genom att kombinera teori och praktik på ett inspirerande och roligt sätt, där allt sker genom skolan. Organisationen ger unga en kontakt med näringsliv och företagande. Därför har Börssällskapets stipendium tillfallit Ung Företagsamhet för vidare utveckling av detta för Sverige oerhört centrala och viktiga område för välståndets utveckling.

Ung Företagsamhet är en ideell och obunden organisation med flera representanter från näringslivet. Birgitta L-Öfverholm, chef för Näringslivsgruppen i Göteborg & Co tillika styrelseordförande för Ung Företagsamhet kommenterar utmärkelsen:
”Vi är mycket stolta för detta stipendium och ödmjuka inför Börssällskapets val. Detta ser vi som ett tydligt tecken på att näringslivet har uppmärksammat vikten av entreprenörskap i skolan och också Ung Företagsamhets betydelse för framtida tillväxt. Förhoppningsvis kan stipendiet öppna ännu fler dörrar för ytterligare engagemang från näringslivet. Ung Företagsamhet behöver fler engagerade företag för att lyckas med sina mål.”

Börssällskapet i Göteborg har sedan starten 1894 verkat aktivt för att främja samhällets utveckling. Bland annat genom att anordna regelbundna sammankomster och skapa mötesplatser för näringslivets representanter, samt att genom stipendier uppmärksamma viktiga insatser för företagsamheten i regionen. Carin Kindbom, Börssällskapets ordförande berättar mer om årets val av stipendiat:
”Genom att uppmuntra ungdomars företagsamhet bidrar vi på Börssällskapet till att utveckla regionens näringsliv. Vi vill med detta pris premiera initiativ, kreativitet och handlingskraft som leder till utveckling av företagande, vilket årets pristagare definitivt lever upp till. Det är med stor glädje vi överlämnar prissumman till Ung Företagsamhet och vi ser fram emot att följa dess fortsatta utveckling.”

John Cederquist, regionchef Ung Företagsamhet, kommenterar utmärkelsen:
Den här utmärkelsen visar att Börssällskapet tar långsiktigt ansvar för regionens utveckling genom att investera i våra utbildningar. De ger eleverna möjlighet att träna exempelvis problemlösning, samarbete och kreativitet, som är viktiga förmågor oavsett om de siktar på att bli företagare eller anställda. Nu kan vi ge fler unga självförtroende att våga bli entreprenörer.”

För mer information, vänligen kontakta:

Carin Kindbom, ordförande Börssällskapet i Göteborg. Tel: +46 708-80 80 00, E-post: carin.kindbom@svenskamassan.se
Birgitta L-Öfverholm, ordförande Ung Företagsamhet. Tel: +46 31 368 40 60, E-post: birgitta.l-ofverholm@goteborg.com
John Cederquist, regionchef Ung Företagsamhet Göteborgsregionen. Tel +46 706 301405, E-post: John.cederquist@ungforetagsamhet.se; http://www.ungforetagsamhet.se/
M Johan Widerberg, sekreterare Börssällskapet i Göteborg. Tel: +46 708-91 48 10, E-post: johan.widerberg@handelochindustri.se; www.borssallskapet.se

Börssällskapet i Göteborg
bildades 1894. Enligt stadgarna har Börssällskapet ”till ändamål att genom meningsutbyten i allmänna frågor, företrädesvis sådana, som röra Göteborgs handel och sjöfart, söka i sin mån främja samhällets utveckling”. Börssällskapet fungerar som en unik mötesplats för Göteborgs näringsliv och anordnar kontinuerligt möten och sammankomster med inspirerande gäster och talare, bl a finansminister Anders Borg, entreprenören Petter Stordalen och Sveriges Televisions dåvarande VD Eva Hamilton. Börssällskapet uppmärksammar även viktiga insatser för företagsamheten i regionen genom att vartannat år dela ut ett stipendium till personer och organisationer som särskilt utmärkt sig inom detta område.
www.borssallskapet.se

Tidigare år har Börssällskapets stipendier lämnats till:

2012                       Psykologiska institutionen vid Göteborgs Universitet
2010                       Hulebäcksgymnasiet
2009                       Kerstin Johannesson vid institutionen för marin ekologi på Tjärnö
2008                       Annika Lotzman Dahl, Project Manager Vetenskapsfestivalen
2007                       Björn Malbert, professor Chalmers och Birgitta Nilsson, miljösamordnare Kinna
2006                      Helena Sagar, lärare i naturvetenskap/teknik på Kullaviksskolan, Kungsbacka, Jonas Enger, Lektor i fysik vid Hulebäcksgymnasiet i Härryda kommun, Anette Meyer, lärare i tyska och textilslöjd vid Öjersjö skola, Partille kommun och Agneta Beskow, Lärare i matematik vid Polhemsgymnasiet, Göteborg.
2005                       Lärare Mona Gidhagen och Gunilla Sidsten
2003                       Universeum
2000                       Universeum
1998                       GP:s minnesfond (Hissingebranden)