3 av 10 svenskar bråkar på grund av gör-det-själv-projekt

Gör-det-själv-trenden växer så det knakar i Sverige och vi fixar och trixar allt mer i hemmet. Samtidigt är det lätt hänt att det uppstår problem och om man inte passar sig kan relationen påverkas. Undersökningen visar också att var fjärde svensk i åldern 15-22 har behövt göra sig av med en nyinköpt möbel eller ändra inredningsplanerna på grund av felaktiga avståndsmätningar.

– Det viktigaste när man ska göra ett gör-det-själv-projekt är att man är överens om vad som ska göras innan det är dags att sätta igång, har rätt material och rätt verktyg. Det vi vill visa med videoklippen är att det kan gå riktigt illa om man inte tänker till, och det kan faktiskt gå så illa att badkaret inte får plats i badrummet, säger Anja Olsen, Nordic Product Manager på Bosch DIY Power Tools.

Unga sämre på att förbereda och mäta ut avstånd
Unga visar sig vara mycket sämre på att se till att ha mätt ut rätt avstånd i hemmet när en ny möbel ska införskaffas. Var fjärde 15-22 åring (26 procent) har antingen någon gång eller ofta behövt göra sig av med en nyinköpt möbel eller fått ändra sina inredningsplaner på grund av felaktiga avståndsmätningar i hemmet. De mest noggranna är svenskarna i åldern 56 och uppåt där endast 7 procent behövt göra sig av med en möbel eller ändra sina inredningsplaner.

Den digitala tumstocken – Smidig laserteknik kan rädda dina inredningsplaner
För att illustrera hur fel det kan bli har Bosch tagit fram två videoklipp med två skräck-exempel på hur illa det faktiskt kan gå om avstånden inte är korrekta.

Länk till video (inklusive embed-länk):

Har du någonsin upplevt att det uppstått en konflikt med din nuvarande/tidigare partner på grund av ett gör-det-själv-projekt? (samtliga)

Har du någonsin upplevt att du var tvungen att göra dig av med en nyinköpt möbel eller ändra dina inredningsplaner eftersom du eller din partner inte har mätt avstånden korrekt i ditt/ert hem? (efter ålder)

Om undersökningen:
Bosch Power Tools har i oktober 2014 låtit genomföra en riksrepresentativ undersökning där personer mellan 15 och 80 år fått svara på frågor om gör-det-själv-projekt. Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Snabbasvar, på uppdrag av Bosch Power Tools. Totalt genomfördes 1048 webbaserade intervjuer.

För ytterligare information eller test av produkter, vänligen kontakta:
Anders Svedberg, Geelmuyden Kiese
Tel: 073 - 778 94 33, e-post: anders.svedberg@gknordic.com
Bosch kundservice: 08 - 750 18 20, www.bosch-do-it.se

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.

För ytterligare information se www.bosch.se och www.bosch-do-it.se.

Citat

Anja Olsen, Nordic Product Manager på Bosch DIY Power Tools.