Borstlösa EC-motorer även på sladdlösa skruvdragare

• Dubbelt så lång livslängd som maskiner utan EC-motorer
  • Upp till 30 procent längre driftstid per batteriladdning
  • Högt vridmoment för många användningsområden

Bosch sladdlösa borrskruvdragare och slagborr/skruvdragare i 14,4 och 18 V-klassen är nu utrustade med borstlösa EC-motorer. Sortimentet kommer framöver bestå av borr- och skruvmaskinerna GSR 14,4 V-EC Professional och GSR 18 V-EC Professional samt slagborr/skruvdragarna GSB 14,4 V-EC Professional och GSB 18 V-EC Professional. Maskinerna ingår i Bosch Dynamics-serie som består av särskilt kompakta verktyg med lång batteritid. Med EC-tekniken har maskinerna fått en ännu längre livslängd, dubbelt så lång som verktyg utan EC-motorer. De är särskilt användbara vid serieskruvdragning och hjälper exempelvis elektriker, rörmokare och snickare att göra jobbet snabbt och effektivt.

EC-teknologins fördelar
Till skillnad från traditionella DC-motorer med kolborstar är de borstlösa EC-motorer från Bosch helt underhållsfria. De har en effektivitetsgrad på över 80 procent, i stället för 60-70 procent, vilket betyder mindre värmeförlust. Maskinerna blir inte lika varma, och driftstiden ökar med upp till 30 procent per batteriladdning. Dessutom skyddar Electronic Motor Protection (EMP)-teknologin motorn mot överbelastning. Det ger Bosch sladdlösa verktyg med EC-motorer 100 procent längre livslängd än maskiner med traditionella motorer. EC-tekniken gör det även möjligt med en mycket kompakt och lätt design. De två borrskruvdragarna i 14,4- och 18 volt-klasserna har en huvudlängd på endast 179 mm, medan de två slagborr/skruvdragarna är 189 mm långa. Maskinerna är därför smidiga att använda vid arbete över huvudhöjd och vid arbete i begränsade utrymmen.

Skruvdragare för kontinuerligt arbete
De nya skruvdragarna med EC-motorer är konstruerade för ständigt arbete på byggarbetsplatsen, i verkstaden eller i semi-industriell produktion, som exempelvis el- eller möbelindustrin. Den kompakta konstruktionen gör dem speciellt lämpade för medelstora skruvar, som 6 x 60 mm, men har även gott om kraft för större skruv-och borrdiametrar. Alla fyra maskinerna har ett högt vridmoment, exempelvis har GSR 18 V-EC Professional ett vridmoment på 31 Nm vid skruvdragning i mjukt trä, och en 13 mm Auto-Lock-chuck som ger många olika användningsmöjligheter. Slagborr/skruvdragarna GSB 14,4 V-EC Professional och GSB 18 V-EC Professional ger hantverkaren ytterligare flexibilitet då de förutom att borra hål i trä och stål, även kan borra 13 mm-hål i tegel.

Alla maskinerna är utrustade med motorbroms för precisionsjobb vid serieskruvdragning. De har även en inbyggd LED-lampa med en nattbelysningsfunktion för belysning av mörka platser, en monterbar bitshållare för smidig transport och förvaring av bits, utbytbara clips i olika färger för enkel märkning och igenkännande av maskinen på arbetsplatsen samt en praktisk bältesclips för att kunna hänga ifrån sig verktyget i bältet eller på en stege.

De nya borrskruvdragarna och slagborr/skruvdragarna finns hos återförsäljare av professionella verktyg över hela landet från och med april 2014. Rekommenderade priser för leverans i L-Boxx med två 4,0 Ah CoolPack-batterier:

GSR 14,4 V-EC Professional: 3495 kronor exkl. moms
GSB 14,4 V-EC Professional: 3695 kronor exkl. moms
GSR 18 V-EC Professional: 3745 kronor exkl. moms
GSB 18 V-EC Professional: 3945 kronor exkl. moms

Specifikationer GSR 14,4 V-EC Professional GSR 18 V-EC Professional GSB 14,4 V-EC Professional GSB 18 V-EC Professional
Batterispänning/batterikapacitet 14,4 V/4,0 Ah 18 V/4,0 Ah 14,4 V/4,0 Ah 18 V/4,0 Ah
Längd 179 mm 179 mm 189 mm 189 mm
Varvtal, obelastad1:a växeln/2:a växeln 0-500/1600 varv/min 0-500/1700 varv/min 0-500/1600 varv/min 0-500/1700 varv/min
Slagfrekvens - - 0-24 000 0-25500
Max. vridmoment (hård/mjuk skruvdragning) 46/28 Nm 50/31 Nm 46/28 Nm 50/31 Nm
Max. borrdiameter i trä/stål/tegel 35/13/- mm 38/13/- mm 35/13/13 mm 38/13/13 mm
Max. skruvdiameter 8 mm 10 mm 8 mm 10 mm
Vikt, inklusive batteri 1,7 kg 1,9 kg 1,8 kg 1,9 kg
Beställningsnummer 06019D6001 06019D6101 06019D7001 06019D7101

Pressfoton i hög upplösning hittas här: www.holm.dk/GSR_GSB_14_4_18_V_EC

För test av verktyg eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden Kiese, 070-776 21 51, anna.starkenberg@gknordic.com

Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com
Bosch kundservice: 08-750 18 20, www.bosch.se

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.