Bosch 10,8 volt-serie kan nu erbjuda ännu mer: Bättre verktyg med nya kompakta 2,0 Ah-batterier

• Boschs nya 2,0 Ah-batterier säkerställer minst 50 procent längre driftstid än de nuvarande 1,3 Ah-batterierna
  • Det lättaste och mest kompakta 2,0 Ah-batteriet på marknaden för 10,8 volt-verktyg
  • Passar alla Boschs professionella verktyg i samma spänningsklass (10,8 volt)

Nu erbjuder Bosch 2.0 Ah-batterier till sin professionella 10,8 volt-serie. De nya batterierna ger minst 50 procent längre driftstid än de nuvarande 1,3 Ah-batterierna och kan öka prestandan hos trådlösa enheter med upp till 15 procent. Den förhöjda prestandan ger exempelvis ett ökat vridmoment från 13 till 15 Nm vid användning av skruvdragaren GSR 10,8-2-LI Professional för mjuk skruvdragning. Det fås utan en kompromiss med vikten, 2,0 Ah- batterierna är lika små och lätta som 1,3 Ah-generationen.

Använd samma batteri till olika verktyg
De nya 2,0 Ah-batterierna är utbytbara inom 10,8 volt-sortimentet och kan användas till alla verktyg. Du kan också välja att använda 1,5 Ah-batterier med en kortare livslängd.

Bosch lanserade 2005 den första professionella lithium-skruvdragaren, GSR 10,8 V-LI Professional. Sedan dess har Bosch fortsatt att utöka sitt sortiment av kompakta och kraftfulla 10,8 volt-maskiner med ytterligare 14 kompakta verktyg, bland annat en trådlös tigersåg, en sladdlös Multi-Cutter och en trådlös vinkelborr. GSR 10,8-LI Professional och GSR 10,8-2-LI Professional, som båda är efterföljare till den banbrytande skruvdragaren GSR 10,8 V-LI, säljs i cirka 400 000 exemplar om året globalt.

Rekommenderat pris och återförsäljare

2,0 Ah-batterier för den professionella 10,8 volt-serien finns hos ledande återförsäljare av professionella verktyg. Priset är 550 kronor exklusive moms. Bosch erbjuder två års garanti på 2,0 Ah-batterier inbegripet slitage, och på laddare köpta efter 2 januari 2013 som är registrerade i Bosch garantidatabas inom fyra veckor efter köpet.

I Bosch Click & GO-system kommer den sladdlösa skruvdragaren GSR 10,8-2-LI Professional och slagborrsmaskinen GSB 10,8-2-LI Professional att inkludera 2,0 Ah-batterier.

Specifikationer 2,0 Ah-batteri/Lithium
Batterispänning 10,8 V
Mått (längd x bredd x höjd) 51 x 48 x 85 mm
Vikt 175 g

Pressbilder i hög upplösning finns här: www.holm.dk/bosch_2_ah_batterier

För test av batterier eller mer information, vänligen kontakta:

Sara Ullmark, Geelmuyden.Kiese, 070-758 50 40, sul@geelmuyden-kiese.se

Niclas Andersen, Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 302 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2011 till en omsättning på 51,5 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 350 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,2 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler 4126 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.