Bosch lanserar BITURBO-vinkelslipar för professionellt bruk

• Likvärdig eller högre prestanda än hos nätanslutna maskiner
  • Säkrare
  • Kapar snabbare än någonsin

Den nya BITURBO-serien från Bosch utökas nu med tre vinkelsliparna GWS 18V-15 C Professional, GWS 18V-15 SC Professional och GWX 18V-15 SC Professional. Samtliga verktyg är optimerade för användning med 8,0 och 12,0 Ah ProCORE18V-batterier.

Vinkelsliparnas specialutvecklade borstlösa motorer gör att ProCORE18V-batterierna kan utnyttjas till fullo. Prestandan hos de nya BITURBO-vinkelsliparna kan jämföras med nätanslutna maskiner på 1 500 watt.

De nya vinkelsliparna kapar upp till 50 procent snabbare än den tidigare högst presterande vinkelslipen från Bosch om 18 volt och är därför ett självklart val även för de mest krävande slipuppgifterna.

Bättre säkerhetsfunktioner ökar produktiviteten
BITURBO-vinkelslipmaskiner är 10 procent kortare än konkurrerande modeller på marknaden. De ligger väl i handen med en greppomkrets på endast 164 mm. Säkerheten förbättras tack vare sensorbaserade funktioner som Drop Control och KickBack Control, som stannar motorn omedelbart om verktyget faller i golvet eller om skivan skulle fastna.

Samtliga tre vinkelslipar är utrustade med den nya bromsfunktionen X-Brake som stannar maskinen på en sekund. Med Boschs nya innovativa teknik X-LOCK (endast GWX-modellen) kan hantverkare dessutom byta tillbehör på endast fem sekunder – helt utan verktyg.

Bosch förbättrar även användarvänligheten med mjukstart, omstartsskydd och extra vibrationsdämpande handtag.

Connectivity-funktioner ökar komforten
Hantverkare kan styra vinkelsliparna med hjälp av en smartphone eller surfplatta och på så vis enkelt justera varvtalet. GWS 18V-15 SC Professional och GWX 18V-15 SC Professional har tre förinställda varvtal, som kan kompletteras med ytterligare tre för totalt sex olika hastigheter. I Bosch Toolbox-appen kan användare se vinkelslipens status, vilket gör det enkelt att planera underhåll av verktyget.

2021 är BITURBO-maskinernas år
Bosch introducerar under 2021 en rad nya verktyg i BITURBO-serien, samtliga kraftfullare än bolagets existerande batteridrivna maskiner. Professionella användare får med de nya maskinerna tillgång till effektivare maskiner med effekter om 1 000 – 1 800 watt.

Bosch Professional BITURBO Brushless 18V-system
BITURBO är en serie kompakta batteridrivna verktyg riktade mot professionella hantverkare. Maskinerna i 18V-serien har exceptionell prestanda i kombination med de effektstarka batterierna i ProCORE18V-serien med kapaciteterna 8,0 och 12,0 Ah. Med borstlösa, högeffektiva motorer på upp till 1 800 watt presterar verktyget i nivå med konkurrerande modeller med dubbla batterier eller högre spänning. Verktyget är kompatibelt med befintliga batterier och laddare i Bosch Professional 18V System.

Tillgänglighet
GWS 18V-15 C Professional, GWS 18V-15 SC Professional och GWX 18V-15 SC Professional finns tillgängliga nu. Med reservation för ändringar.

Pressfoton
Ladda ned pressfoton här.

Tekniska data

GWS 18V-15 CProfessional GWS 18V-15 SC Professional GWX 18V-15 SC Professional
Batterispänning 18V 18V 18V
Effekt motsvarande nätansluten maskin 1 500 W 1 500 W  1 500 W
Skivdiameter 125 mm 125/150 mm 125 mm
Varvtal obelastad 9 800 v/min. 3 400 – 9 800 v/min. 3 400 – 9 800 v/min.
Connectivity-funktion Ja Ja Ja
HMI-display Ja Ja
Spindelgänga M14 M14 M14
Montering av skiva Snabblåsmutter Snabblåsmutter X-LOCK
Mått (längd × höjd × bredd) 368 × 110 × 260 mm 368 × 110 × 260 mm 368 × 110 × 272 mm
Vikt med ProCORE18V 8,0 Ah-batteri 3,2 kg 3,2 kg/3,3 kg 3,3 kg
Förpackningar L-Boxx  1) L-Boxx2) L-Boxx inkl. två ProCORE18V 8,0 Ah-batterier och snabbladdaren GAL 18V-160 C Professional 1) L-Boxx2) L-Boxx inkl. två ProCORE18V 8,0 Ah-batterier och snabbladdaren GAL 18V-160 C Professional

För mer information, kontakta:
Pernilla Lundin, Geelmuyden Kiese
Telefon: +46 (0) 73 672 63 23
E-mail: pernilla.lundin@gknordic.com

Om Bosch
Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 410 000 medarbetare globalt (per 31 december 2018). Enligt preliminära siffror omsatte företaget 77,9 miljarder Euro under 2018. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, smarta städer, uppkopplad mobilitet och uppkopplad industri. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar från en och samma källa. Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”. Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 69 500 medarbetare inom forskning och utveckling på 125 platser runt om i världen.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861–1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. De entreprenöriella ägarfunktionerna tillvaratas av stiftelsen. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.se, www.iot.bosch.comwww.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse