• Bosch Verktyg/

Bosch lanserar en sladdlös slående slagskruvsdragare: GDX 18 V-LI är marknadens mest mångsidiga verktyg

• Multifunktionsverktyg med kombinerat hexfäste och bitshållare
  • Både slagskruvmejsel och slående mutterdragare i en kompakt maskin med invändig sexkant och utvändig fyrkant
  • Kraftfull och bekväm skruvdragare med högt vridmoment

GDX 18 V-LI Professional i Dynamic Series från Bosch är den första slående mutterdragaren som är utvecklad med ett unikt och patenterat verktygsfäste som kombinerar ¼ invändig sexkant med en ½ utvändig fyrkant. Bithållaren är kompatibel med flera sorters skruvar och muttrar vilket ger professionella hantverkare ett multifunktionellt verktyg.

Tidigare kunde man vara tvungen att hålla en adapter i ena handen eller ständigt byta från ett verktyg till ett annat – nu behöver man enbart byta tillbehöret. Det gör det lättare för exempelvis elektriker att lägga långa kabelledningar och installera vägguttag, eftersom det nu kan göras med en och samma maskin. Det är bara tillbehören som behöver bytas ut, vilket görs snabbt och enkelt.

Snabbt och bekvämt arbete utan stöd
Slagskruvsdragaren är försedd med en robust yta som har en stöddämpande effekt. När den ½ utåtvända fyrkanten används, erbjuder GDX 18 V-LI Professional en maximal varvshastighet på 180 newtonmeter. Detta gör att skruvar upp till 16 millimeter i diameter snabbt och kraftfullt kan dras åt eller lossas av. Värdena är något lägre när det gäller den ¼ inåtvända sexkanten. Verktyget är endast 166 millimeter långt, och väger 1,8 kilo med ett 3.0 AH-batteri. Verktyget är lämpligt att använda då man behöver utföra arbeten ovanför huvudet och i trånga utrymmen. Slagskruvsdragaren är dessutom bekväm att hålla i tack vare sitt softgrip-handtag. Behöver man använda båda händerna kan verktyget enkelt fästas på bältet med den medföljande klämman.

GDX 18 V-LI Professional är en del av Bosch Dynamic Series. Den har hög prestationsförmåga kombinerat med en kompakt design och drivs av 18 volts litiumjonbatterier. Verktyget levereras med ett premium-batteri med 3,0 amperetimmar för ett långt batteriliv som kan användas när man till exempel ska dra bort rader av skruvar. GDX 18 V-Li Professional finns också bland de övriga systemverktygen i Boschs världskända Click and Go-system, som kan köpas hos ledande återförsäljare av elverktyg.

Beroende på arbetsuppgiften finns det olika tillbehör att tillgå. Bosch Diamant Impact-sortimentet innehåller Torx, PH-, PZ- och Hexskruvar. Dessa varierar i längd, mellan 25 och 50 millimeter, och en ”Anti-chock” -skruvhållare. Bosch Impact Control-serie innehåller olika torxskruvar och torxfattningar. Alla insatsverktyg är speciellt utvecklade för att kunna användas med slående slagsskruvdragare.

GDX 18 V-LI Professional soloversion finns att köpa hos återförsäljare av verktyg.

Specifikationer GDX 18 V-LI Professional/Premium batteri

30-minuter att ladda

4 595 kronor
Specifikationer GDX 18 V-LI Professional
Pris Låda, utan batteri och laddare
 645 kronor

Högupplösta pressbilder kan laddas ner från: http://www.holm.dk/gdx18vli/

Sara Ullmark, Geelmuyden.Kiese, 070-758 50 40, ser@geelmuyden-kiese.se

Niclas Andersen, Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 302 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2011 till en omsättning på 51,5 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 350 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,2 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler 4126 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.