Bosch lanserar professionell sänksåg i BITURBO-serien

• Sågar endast 10 mm från vägg
  • Kompakt och portabel design
  • Upp till 1 800 watt

Bosch presenterar en ny batteridriven sänksåg i bolagets populära BITURBO-serie. GKT 18V-52 GC Professional kan nyttjas med batterierna ProCORE18V om 8,0 och 12,0 Ah för maximal prestanda.

Snickare och hantverkare bjuds på en god nyhet när Bosch lanserar sin första sänksåg i 18V-sortimentet. GKT 18V-52 GC Professional sågar snabbt och effektivt upp till 52 mm tjocka material samtidigt som dess styrskena tillåter maximal precision.Sänksågen är särskilt lämplig för olika former av hantverk, till exempel möbelsnickeri, byggnation av kök och sågning och installation av parkettgolv.

Kompakt design för optimal användarvänlighet
Tack vare sänksågens unikt kompakta design är den lätt att hantera och transportera. Utförandet tillåter dessutom sågning ända ut i kanten – så nära som 10 mm från vägg.

Verktyget dammar även minimalt och anslutningen till dammsugare kan vridas i 360 grader så den medföljande påsen hålls ur vägen. Med ett sågdjup på upp till 52 mm utan och 46 mm med skena kan sänksågen sin kompakta design till trots användas till många trämaterial.

Därtill är det möjligt att enkelt hålla koll på batteriets status på verktyget tack vare nya uppkopplingsmöjligheter. Användaren kan dessutom förlänga drifttiden med upp till 30 procent med hjälp av funktionen ”Eco Mode”, precis som varvtalet kan justeras.

2021 är BITURBO-maskinernas år
Bosch introducerar under 2021 en rad nya verktyg i BITURBO-serien, samtliga kraftfullare än bolagets existerande batteridrivna maskiner. Professionella användare får med de nya maskinerna tillgång till effektivare maskiner med effekter om 1 000 – 1 500 watt.

Bosch Professional BITURBO Brushless 18V-system
BITURBO är en serie kompakta batteridrivna verktyg riktade mot professionella hantverkare. Maskinerna i 18V-serien har exceptionell prestanda i kombination med de effektstarka batterierna i ProCORE18V-serien med kapaciteterna 8,0 och 12,0 Ah. Med borstlösa, högeffektiva motorer på upp till 1 800 watt presterar verktyget i nivå med konkurrerande modeller med dubbla batterier eller högre spänning. Verktyget är kompatibelt med befintliga batterier och laddare i Bosch Professional 18V System.

Tillgänglighet
GKT 18V-52 GC Professional är tillgänglig nu. Med reservation för ändringar.

Pressfoton
Ladda ned pressfoton här.

Tekniska data GKT 18V-52 GC Professional
Batterispänning 18V
Varvtal (obelastad) 2.800 ÷ 5.500 min-1
Klingdiameter 140 mm
Klinghålsdiameter 20 mm
Kapdjup 0°/45°/med styrskena 52/32/46 mm
Geringsvinkel -1° ‒ +47°
Dammsugaranslutning Ja
Dimensioner (längd × höjd × bredd) 370 × 200 × 230 mm
Vikt utan/med 8,0 Ah batteri 4,1/5,1 kg

För mer information, kontakta:
Pernilla Lundin, Geelmuyden Kiese

Telefon: +46 (0) 73 672 63 23
pernilla.lundin@gknordic.com

Om Bosch
Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 410 000 medarbetare globalt (per 31 december 2018). Enligt preliminära siffror omsatte företaget 77,9 miljarder Euro under 2018. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, smarta städer, uppkopplad mobilitet och uppkopplad industri. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar från en och samma källa. Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”. Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 69 500 medarbetare inom forskning och utveckling på 125 platser runt om i världen.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861–1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. De entreprenöriella ägarfunktionerna tillvaratas av stiftelsen. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.sewww.iot.bosch.comwww.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse