Bosch lanserar två batteridrivna rakslipar med fräsmöjligheter

• 35% mer effekt med borstlös motor och batteri med hög kapacitet
  • Full kontroll med marknadens mest omfattande säkerhetsfunktioner
  • Connectivity-funktion

Bosch lanserar de två nya batteridrivna raksliparna GGS 18V-23 LC Professional och GGS 18V-23 PLC Professional, båda utrustade med fräsmöjligheter för bredare användningsområde.

Lättarbetade och kraftfulla

Verktygens smala handtag tillsammans med dess låga vikt på 1,4kg gör det möjligt att arbeta noggrant i flera olika arbetspositioner, dessutom går det att enkelt komma åt trånga utrymmen tack vare utformningen med lång slipspindel.

Raksliparna arbetar snabbt med 23 000 varv i minuten för att uppnå en högre materialavverkning till exempel vid husmontering. Båda verktygen är samtidigt utrustade med borstlös motor och batteriet ProCore18V 8.0 Ah som ger en styrka jämförbar med ett nätaggregat på 1 000 watt. Kombinationen ger upp till 35% mer effekt och upp till 100% längre körtid än den nuvarande 18 volts-modellen med ett batteri på 5,0Ah.

Omfattande säkerhetsfunktioner

Raksliparna är utrustade med säkerhetsfunktionerna Drop Control, som stänger av verktyget så snart det träffar marken vid fall, och KickBack Control som gör att motorn stängs av på en bråkdels sekund om rakslipen blockeras till exempel om tillbehöret kläms fast. Båda modellerna är också utrustade med mjukstart och återstartsskydd samt säkerhetsfunktionen Intelligent Brake System som ser till att verktyget stannar inom två sekunder efter avstängning.

GGS 18V-23 PLC Professional är dessutom utrustad med Protection Switch som gör att rakslipen endast arbetar så länge knappen hålls nedtryckt.

Connectivity-funktion

GGS 18V-23 LC Professional och GGS 18V-23 PLC Professional går att koppla med Bluetooth så att verktygen kan anpassas efter behov via Toolbox-appen. Skötsel och underhåll underlättas då användaren får information om verktygets status till sin smartphone.

Tillgänglighet

GGS 18V-23 LC Professional och GGS 18V-23 PLC Professional finns nu tillgängliga i butik. Samtliga prisuppgifter är ej bindande prisrekommendationer exklusive moms med reservation för ändringar.

Tekniska data
GGS 18V-23 LCProfessional GGS 18V-23 PLCProfessional
Batterispänning 18 V 18 V
Tomgångsvarvtal 23 000 varv/min. 23 000 varv/min.
Verktygsfäste Chuck upp till 8 mm Chuck upp till 8 mm
Motor Borstlös Borstlös
max. slipkroppsdiameter 50 mm 50 mm
Nyckelgrepp spännmutter 19 mm 19 mm
Nyckelgrepp slipspindel 13 mm 13 mm
Användarskydd med Drop Control, KickBack Control, Intelligent Brake System, mjukstart och återstartsskydd Ja Ja
Protection Switch Nej Ja
Connectivity-funktion Ja Ja
Vikt utan batteri 1,4 kg 1,4 kg
Leveransomfattning/ej bindande prisrekommendation exklusive moms som Click & Go-variant
i L-Boxx inkl. 6 mm chuck och två spännycklar: 2 995,00 SEK
som Click & Go-variant
i L-Boxx inkl. 6 mm chuck och två spännycklar: 2 995,00 SEK

Tekniska data ProCore18V 8.0 Ah
Batterispänning/-kapacitet 18 V/8,0 Ah
Mått
(längd x bredd x höjd)
117 x 77 x 69 mm
Vikt 0,96 kg
Leveransomfattning/ej bindande prisrekommendation exklusive moms 1 695,00 SEK

För mer information, kontakta:

Pernilla Lundin, Geelmuyden Kiese

pernilla.lundin@gknordic.com

Om Bosch

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 410 000 medarbetare globalt (per 31 december 2018). Enligt preliminära siffror omsatte företaget 77,9 miljarder Euro under 2018. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, smarta städer, uppkopplad mobilitet och uppkopplad industri. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar från en och samma källa. Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”. Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 69 500 medarbetare inom forskning och utveckling på 125 platser runt om i världen.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861–1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. De entreprenöriella ägarfunktionerna tillvaratas av stiftelsen. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.se, www.iot.bosch.com,
www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse