Bosch lanserar världens mest kraftfulla slaghammare

• GSH 11 VC Professional från Bosch är klassens mest kraftfulla slaghammare
  • En 1700 W-motor och en vikt på 11,4 kg
  • Vario-Lock 12-stegsinställning för snabb och enkel justering av mejselläget
  • Med en vibration på endast 8 m/s² kan man arbeta längre tid med verktyget

80 år efter att Bosch lanserade världens första elektriska borrhammare lanseras nu marknadens mest kraftfulla slaghammare. GSH 11 VC Professional är med en slageffekt på 23 joule och en 1700 watt-motor, världens mest kraftfulla bilningshammare. Verktyget hamrar sig enkelt genom betong, sten och asfalt och kan justeras mellan 900 och 1700 varv per minut för bästa resultat på respektive material.

Med endast 11,4 kg är slaghammaren ett mobilt och effektivt verktyg som i professionella händer krossar mer än ett ton betong per timme. GSH 11 VC Professional passar även bra för markarbete tack vare sin avlånga konstruktion som gör arbetsställningen bekväm. Vario-Lock-funktionens 12 steg gör det enkelt att justera mejselläget så att hammaren anpassas för olika arbeten.

– GSH 11 VC är mycket effektiv i förhållande till sin storlek. Den är tillräckligt liten för att kunna användas till väggarbete och även kortare stunder i huvudhöjd. De låga vibrationerna imponerade på mig, säger Christian Dyhlén på Strömkronans El, som testat verktyget.

Vibrationsdämpning ökar arbetskomforten

GSH 11 VC Professional är utrustad med frigjorda huvud- och sidohandtag samt en optimerad slaggenerator som dämpar vibrationerna där de uppstår. Detta medför att vibrationerna aldrig överstiger 8 m/s² vilket innebär att det går att använda slaghammaren i mer än tre timmar per dag.

Flera olika mejslar kan användas till verktyget, bland annat RTec Sharp SDS-maxflatmejsel och RTec Speed-spetsmejsel – båda har självslipande egg som gör dem effektiva hela livslängden.

GSH 11 VC Professional har dessutom robusta metallkomponenter för extra lång livslängd, en servicedisplay som indikerar när det är dags att byta kolborst, konstantelektronik som ger bibehållen effekt vid belastning och en PÅ/AV-knapp som är placerad på huvudhandtaget för lätt åtkomst.

Den nya slaghammaren finns att köpa hos återförsäljare av professionella verktyg. Priset för GSH 11 VC Professional är 9995 kr exklusive moms. Hammaren levereras i en verktygslåda tillsammans med en RTec Speed-spetsmejsel, fettub och maskinduk.

Specifikationer GSH 11 VC Professional
Nominell effektförbrukning 1 700 W
Slageffekt, max. 23 J
Slagfrekvens vid märkvarvtal 900 – 1 700 varv/min.
Vibrationsemissionsvärde ah 8 m/s²
Verktygsfäste SDS-max
Vikt 11,4 kg

Pressbilder i hög upplösning kan hämtas på: www.holm.dk/GSH_11_VC

80 års erfarenhet av hammare

1932 producerade Bosch den första elektriska borrhammaren. Den var skräddarsydd för hantverkarnas behov, hade en slagmekanism för borrning och bilning samt gjorde det möjligt att arbeta snabbare än alla tidigare verktyg. Lanseringen blev en milstolpe i byggindustrin och ändra sedan 1932 har Bosch utvecklat och förbättrat borrhammaren, något som har gjort Bosch ledande inom branschen.

Bosch lanserade även världens första borrhammare i två kilo-klassen (1981), världens första sladdlösa borrhammare (1984), världens första sladdlösa borrhammare med lithium-ion-teknologi (2005) och världens första SDS-plus-hammare med aktiv vibrationsdämpning (2011).

Sara Ullmark, Geelmuyden.Kiese,070-758 50 40, sul@geelmuyden-kiese.se

Niclas Andersen, Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 302 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2011 till en omsättning på 51,5 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 350 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,2 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler 4126 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.