Bosch nyhet slipar snyggt: Vibrationsdämpade planslipar med unik fastsättning av slippapper

• „Bosch nya planslipar har en maximal vibrationsnivå på 2,5m/s2„
  • Kan användas hela arbetsdagen
  • Ett innovativt fastspänningssystem möjliggör optimal„  fastsättning av slippappret
  • Effektiv dammutsugning med Bosch mikrofiltersystem

GSS 230 AVE Professional och GSS 280 AVE Professional från Bosch är bland de första plansliparna på marknaden med full vibrationsdämpning. Båda maskinerna har en maximal vibrationsnivå på 2,5m/s2, och motorhuset och motorenheten är avskilda från varandra. Det gör att hantverkare kan använda sliparna utan någon tidsbegränsning.

Hög effektivitet och optimalt resultat

De två nya plansliparna från Bosch används för förstklassiga resultat i samband med exempelvis snickeri, byggarbeten, målning och dekorationsarbete. Genom att isolera det infällda greppet behåller slipbladen fullständig kontakt med ytan på arbetsstycket, även om trycket inte är jämt fördelat på maskinens greppytor. Materialet avlägsnas konsekvent och arbetet görs snabbare. GSS 230 AVE Professional har en 300 watt-motor och GSS 280 AVE Professional har en 350 watt-motor. Dessutom kan båda maskinerna justeras till att passa alla slipämnen vid förinställt varvtal.

Nyutvecklat fastspänningssystem

De två nya AVE-plansliparna är utrustade med ett unikt fastspänningssystem. Precis som tidigare fäster man slippappret på båda sidorna med hjälp av en klämbygel, men nu har maskinerna dessutom en funktion som, när den aktiveras, drar slippappret tätt över verktygets undersida. Det nya fastspänningssystemet gör att slippappret alltid ligger helt plant och rätt på slipplattan, så att både slippapper med kardborrfäste och på pappersrulle går att använda. Till GSS 230 AVE Professional används slippapper med en längd på 230mm, medan GSS 280 AVE Professional är designad för en slippappersslängd på 280mm.

Transparent mikrofilterbehållare plockar upp damm

Båda plansliparna är utrustade med en transparent microfilterbox för ett dammfritt arbete. Den transparenta designen gör att det är lätt att hålla koll på mängden damm i boxen och den är mycket lätt att ta av och tömma. En universaldammsugare, som exempelvis GAS 50 M Professional, kan dessutom fästas på slipens sugventil.

Plansliparna finns tillgängliga hos ledande återförsäljare av professionella verktyg. Priset för GSS 230 AVE Professional och GSS 280 AVE Professional är 3 245 kronor exklusive moms respektive 3 445 kronor exklusive moms. Båda verktygen levereras i en L-Boxx tillsammans med Bosch mikrofilterbox, stödhandttag, ett ark slippapper till påspänning och ett ark slippapper med kardborrfäste.

Specifikationer GSS 230 AVE Professional GSS 280 AVE Professional
Nominell effekt 300 W 350 W
Slipfrekvens, obelastad 16.000-22.000 varv/min 16.000-22.000 varv/min
Svängcirkel-Ø 2,4 mm 2,4 mm
Slipplatta (bredd x längd) 92 x 182 mm 114 x 226 mm
Slippappersmontering Klämspänning och kardborrfäste Klämspänning och kardborrfäste
Vikt 2,5 kg 2,8 kg

Pressfoton i hög upplösning kan hämtas från: www.holm.dk/GSS_230_280_AVE

Sara Ullmark, Geelmuyden.Kiese, 070-758 50 40, sul@geelmuyden-kiese.se

Niclas Andersen, Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 302 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2011 till en omsättning på 51,5 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 350 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,2 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler 4126 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.