Bosch Professional lanserar batterier med upp till 65 procent längre drifttid och inbyggt kylsystem

• Upp till 65 procent längre livslängd än de tidigare 3,0 Ah-batterierna
  • Dubbelt så lång livslängd jämfört med batterier utan CoolPack-teknik
  • Robusta och kompakta, de lättaste batterierna på marknaden
  • Kraftfulla och effektiva, kan användas i -20 grader

Vitsen med sladdlösa verktyg är att de ska vara kompakta och kraftfulla så att hantverkare kan arbeta effektivt länge. En avgörande faktor är att batterierna har lång drifttid och lång livslängd. Bosch klarar med råge alla sådana krav med lanseringen av 4,0 Ah-batteriet, som är utformat för den professionella serien med 14,4 volt- och 18-voltverktyg.

Längre livslängd och bättre prestanda
– Den utökade batterikapaciteten är till stor nytta för hantverkare, säger Jan Breitenbach, projektledare för utvecklingen av den nya batteritekniken.

Flera oberoende tester* visar att de nya batterierna ökade batterikapaciteten med upp till 65 procent. Testen innefattade exempelvis den sladdlösa skruv- och borrmaskinen GSR 18 V-LI, som fick en ökad drifttid med 65 procent med ett 4,0 Ah-batteri jämfört med ett 3,0 Ah-batteri. Maskinen klarade upp till 826 skruvar på en laddning med det nya batteriet. Bosch Professionals 4,0 Ah-batteri har en högre energitäthet och ett förbättrat inre motstånd, vilket är hemligheten bakom den nya kapaciteten. Det har även en positiv effekt på batteriets prestanda vid låga temperaturer.

– Våra 4,0 Ah-lithiumbatterier är klart överlägsna jämfört med både NiCd och NiMH-batterier i det avseendet, understryker Jan Breitenbach.

Unik CoolPack-teknik förhindrar påtvingade pauser
Starkare maskiner och större batterikapacitet tillåter mer krävande uppgifter och längre arbetstid, men värmen som uppstår kan skada batteriet. Bosch 4,0 Ah är det enda batteri på marknaden med CoolPack-teknik som avleder värme och därmed ökar livslängden. Kylelement är monterade på botten och ger en större yta för att avleda värme, precis som på ett kylskåp. Det gör i att Cool Pack-batterier har betydligt längre livslängd.

– Våra mätningar visar att batteritiden fördubblas jämfört med batterier utan CoolPack-teknik, säger Breitenbach.

Själva batterierna är mycket robusta och kompakta tack vare sin konstruktion, och är fortfarande de minsta och mest kompatibla på marknaden. 4,0 Ah-batterierna är kompatibla med alla Bosch Professionals litium-verktyg och laddare i samma spänningsklass, 14,4 volt och 18 volt.

Återförsäljare och priser

De nya 4,0 Ah-lithiumbatterierna är tillgängliga hos ledande återförsäljare av Bosch Professional från 2 januari 2013. De rekommenderade priserna är 1495 kronor exklusive moms för batteriet till 14,4 volt-sortimentet och 1745 kronor exklusive moms för batteriet till 18 volt-serien. Batterierna går även att hitta i Bosch 18 V-systemkoncept, Click & Go. Bosch erbjuder 2 års garanti för 4,0 Ah-batterier med slitage inbegripet, samt för laddare köpta efter 1 januari 2013 registrerade hos Bosch garantidatabas inom fyra veckor efter köpet. Kompakta batterier med 2,0 Ah och CoolPack-teknik kommer att vara tillgängliga från maj 2013.

Pressbilder i hög upplösning kan laddas ner här: www.holm.dk/bosch_4_ah_batterier

* Test utfört av det oberoende test- och certifikationsföretaget SLG Prüf-und ZERTIFIZIERUNGS GmbH.

För test av verktyg eller ytterligare information, vänligen kontakta:

Sara Ullmark, Geelmuyden.Kiese, 070-758 50 40, sul@geelmuyden-kiese.se

Niclas Andersen, Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 302 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2011 till en omsättning på 51,5 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 350 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,2 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler 4126 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.