Bosch Professional sponsrar världsmästare - Svenske Filip Eng tog guld i Yrkes-VM

Filip Eng, 21, är världens bästa industrielektriker. Detta efter att Filip, som var utrustad med verktyg från Bosch, vunnit sin kategori Industrial Control (industrielektronik) i Yrkes-VM, WorldSkills, som avgjordes i Leipzig, Tyskland.

Sedan Filip Eng vann Yrkes-SM i Malmö förra året har siktet varit inställt på WorldSkills i Leipzig. Kategorin Industrial Control bestod av tre olika tävlingsmoment; en industrianläggning byggdes upp efter ritningar under 18 timmar, ett moment handlade om felsökning och det tredje bestod av en ritningsuppgift.

Bosch Professional har sponsrat Filip Eng med vinkelslipen GWS 18 V-LI Professional, torr-/våtdammsugaren GAS 35 M AFC Professional, slipmaskinen GGS 28 LCE Professional och skruvdragaren GSR 18 V-LI Professional.

– Ett guld i Yrkes-VM är en imponerande prestation och vi är väldigt stolta över att Filip gjorde det med våra verktyg, säger Niclas Andersen, Produktchef på Bosch Professional.

– När man håller i en skruvdragare i sex timmar på en dag spelar varje gram roll, jag hade en fördel tack vare att Bosch verktyg är så pass lätta trots sin kraft, säger världsmästaren Filip Eng. Det finns knappt något utrymme för fel och det är detaljer som avgör en sådan här tävling, då blir precisionen i dina verktyg A och O, avslutar Filip Eng.

Fakta WorldSkills
WorldSkills, även kallat Yrkes-VM, är en av världens största tävlingar alla kategorier där ungdomar upp till 22 år tävlar i 45 olika kategorier. Över 50 länder/regioner och cirka 1000 tävlande fanns representerade i den 42:a upplagan av WorldSkills i Leipzig. Sverige deltog i 23 av kategorierna och lyckades kamma hem 5 medaljer. WorldSkills arrangeras vartannat åt och kommer 2015 att arrangeras i São Paulo, Brasilien.

Nästa Yrkes-SM kommer att hållas i Umeå den 14-16 maj 2014 med kvalifikation till Yrkes-VM i São Paulo 2015.

Svenska medaljörer i Leipzig
GULD Industrielektriker, Filip Eng från Kristianstad
SILVER Fordonslackering, Emelie Dammare från Vikhyttan
SILVER Flygplansteknik, Fredrik Glanrup från Löddeköping
BRONS Elinstallation, Oskar Sjögren från Kosta
BRONS Hudterapeut, Lovisa Petri från Österbymo

Pressbilder från WorldSkills kan laddas ner här.

För test av verktyg, pressbilder eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese, 070-776 21 51, ans@geelmuyden-kiese.se
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en världsledande leverantör av teknik och tjänster. Omkring 306 000 anställda bidrog under 2012 till en omsättning på 52,5 miljarder euro. Sedan början av 2013 har verksamheten delats in i fyra områden: fordonsteknik, industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med cirka 360 dotterbolag och regionala företag i över 50 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,8 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler cirka 4800 patent om året globalt. Bosch produkter är utvecklade för att förbättra livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar. På så sätt erbjuder Bosch lösningar som är ”Invented for life”.

Citat

När man håller i en skruvdragare i sex timmar på en dag spelar varje gram roll, jag hade en fördel tack vare att Bosch verktyg är så pass lätta trots sin kraft. Det finns knappt något utrymme för fel och det är detaljer som avgör en sådan här tävling, då blir precisionen i dina verktyg A och O
Filip Eng, världsmästare i industrielektronik
Niclas Andersen, Produktchef på Bosch Professional