Bosch studerar hobbyträdgårdsmästare på internet

Hobbyträdgårdsmästare älskar sina trädgårdar. De värnar och tar hand om den och investerar både tid och pengar. De trimmar, klipper och beskär hela trädgården under säsongen – och de skriver om detta på internet. “Den virtuella trädgårdskonsten – Insikter i Europeiska trädgårdar på nätet”, är en studie gjord av Bosch Lawn and Garden. Det är den första detaljerade undersökningen av vad europeiska trädgårdsentusiaster pratar om på nätet, hur de kommunicerar och varför de deltar i sociala medier.

Ett av de viktigaste resultaten från denna undersökning är att trädgården är en plats för vila och retreat och för hobbyträdgårdsmästaren står trädgården för en meningsfull syssla och möjlighet till designerfarenhet. Tvärt emot hemmafixaren så är trädgårdsmästarens behov inte lika dominerade av effektivitet, hastighet och styrka. De ser trädgården som en plats för avslappning och umgänge och lägger gladeligen ner tid och engagemang för att säkerställa att trädgården utvecklas perfekt. Studien är baserad på privata hemsidor och bloggar samt trädgårdsforum.

En liten men gemytlig gemenskap

På internet behandlar hobbyträdgårdsmästarna olika aspekter av den privata trädgården och trädgårdsliv i stort. Jämfört med andra forum som hanterar mode och gör-det-själv-projekt finns det relativt få diskussioner om trädgårdsfrågor på nätet. I de länder som studerats finns det fler än 2000 internetsajter som handlar om trädgård i bred bemärkelse. Av dessa klassificerades 709 som relevanta och tillsammans formar dem det så kallade Europeiska ”trädgårdsnätverket”. 80 procent av dem är bloggar, 20 procent är hemsidor. Sajterna hanterar bara trädgårdsfrågor och inga andra frågor som inredning, matlagning, arkitektur eller konst. Innehållet på sajterna genereras av användarna själva.

De flesta hobbyträdgårdsmästare på nätet beskriver i detalj hur de lever och arbetar i sin trädgård, och blandar text med många bilder. Att beskriva sina egna aktiviteter är ofta ett sätt att repetera och återuppleva den egna trädgårdsupplevelsen. De flesta trädgårdsbloggarna – oftast kvinnor över 40 år – är inte primärt intresserade av att diskutera med andra trädgårdsentusiaster.

Blommor, grönsaker och träd dominerar fotografierna i de analyserade bloggarna. Många av trädgårdsentusiasterna skriver om sin egen blomsterträdgård i första hand, sedan om odlingar och till sist träd. Blommor i alla former är det som tar upp mest plats, porträtterade vid olika tillfällen under dagen, i olika ljus och med olika bakgrunder.

– Att inreda sin trädgård är ett ständigt skapande, ett fantastiskt sätt att få utlopp för sin kreativitet. Trädgårdslitteratur är jättestort, och det finns självklart många spännande trädgårdar att besöka. Men litteraturen är envägskommunikation och fysiska trädgårdar måste ses på plats. Det kräver tid och planering och man måste vara ute i säsong. På nätet däremot finns ju inga sådana gränser. På nätet kan man frossa i inspiration och dessutom testa alla sina idéer mot andra likasinnade. Det är oslagbart, säger Hanna Thofelt Lindström, grundare Yardin.se, en samlingsplats för trädgård på nätet.

För ytterligare information, högupplösta bilder eller produkter, vänligen kontakta:

Amanda Florin, Geelmuyden.Kiese, 0708-64 19 74, amanda.florin@gkstockholm.com

Bosch kundservice: 08 - 750 18 20, www.bosch-do-it.se

För ytterligare information se www.bosch-do-it .se