Bosch utvidgar sortimentet: Ett rovdjur i form av en sänk- och cirkelsåg biter ifrån

• „  GKT 55 GCE Professional från Bosch är en kombinerad sänk- och cirkelsåg
  • „  Den kraftfulla 1400 watt motorn med Constant Electric och justerbar hastighet gör att man kan behålla ett konstant arbetstempo oberoende av material
  • „  Precisa snitt med hjälp av precisionssågblad, funktionell styrskena och möjlighet att fininställa skärdjup
  • „  Sågbladsrotationen stoppas på mindre än fem sekunder när du är klar

För första gången kan Bosch presentera en kombinerad sänk- och cirkelsåg i sitt sortiment. GKT 55 GCE är ett maskinellt rovdjur, som låter sågbladets 48 knivskarpa tänder rotera med upp till 6250 varv per minut. Sågen är omättlig och kan skära igenom allt: trä, plast, akryl, glas och aluminium. För att du ska kunna uppnå bästa resultat så finns det totalt fem olika sågblad tillgängliga som passar sänk- och cirkelsågen.

GKT 55 GCE är, likt de vilda djuren, kännetecknad av styrka, precision och uthållighet. Maskinen uppfyller de högt ställda kraven på precision och korrekta resultat från professionella hantverkare. Sänkläget kan ställas in på millimeterprecision så att det går att arbeta med exakt önskat skärdjup och vinkel. Bottenplattan är tillverkad i formgjuten aluminium och har precisionsfästa styrskenspår, så att man kan få helt raka kaplinjer med mindre splitter som resultat. Sågen är även kompatibel med Boschs nya FSN Professional förlängningsskena som ger en snabb och stabil skarvning till styrskenorna.

Maskinens råstyrka kommer från den 1400 watt starka motorn med Constant Electronic-funktion, som säkerställer ett konstant arbetstempo även vid hög belastning. Varvtalshastigheten kan också justeras för att passa olika typer av material och när man är klar stoppas sågbladets rotation helt på mindre än fem sekunder. Maximalt sågdjup är 57 mm och sågbladet kan ställas in till 47 grader.

GKT 55 GCE är särskilt lämplig för användning inomhus eftersom den har utvecklade skyddsskärmar med förbättrad damm- och sågspånsuppsamling, vilket gör det möjligt att hålla arbetsområdet omkring dig rent. Dessutom har sågen en soft grip-beläggning och ett hjälphandtag som gör arbetet bekvämt.

GKT 55 GCE Professional från Bosch kan hittas hos återförsäljare av professionella elverktyg i hela landet från 1 oktober 2011. Sågen finns i tre olika versioner:

• I vanlig emballering inklusive sågbladet "Top Precision Best for Wood" för totalt 3425 kr
• I den praktiska transportväskan L-Boxx inklusive sågbladet "Top Precision Best for Wood" för totalt 3795 kr
• I den praktiska transportväskan L-Boxx inklusive sågbladet "Top Precision Best for Wood" och styrskenan FSN 1600 Professional för totalt 4095 kr
(Alla priser är exklusive moms)

Specifikationer GKT 55 GCE Professional
Nominell effekt 1400 W
Hastighet, obelastad 3.600 till 6.250 varv/min
Sågbladshåldiameter 20 mm
Sågbladsdiameter 165 mm
Skärdjup (90°) 57 mm
Skärdjup (45°) 42 mm