Boschnyhet med CoolPack: Ny sladdlös multicutter, den första med EC-motor

• SDS-system för snabba byten av tillbehör, som inte kräver extraverktyg
  • Låga vibrationer gör multicuttern enkel och bekväm att använda
  • Tillbehör med nytt hållar- och färgkodsystem

Bosch lanserar en ny oscillerande multicutter – GOP 18 V-EC Professional. Det är den första sladdlösa modellen som är utrustad med en EC-motor utan kolborstar. EC-motorer har en effektivitetsgrad på mer än 80 procent, i jämförelse med vanliga elektriska DC-motorer som ligger på 60-70 procent. Multicuttern har ett kraftfullt CoolPack-batteri, som bland annat ökar livslängden för både batteriet och själva verktyget tack vare sin kylningsteknik.

Byt tillbehör utan specialverktyg
Multicuttern är en allsidig maskin som kan komma åt på de mest omöjliga ställena och kan både skära och slipa i allt från trä och metall till gips och murbruk. Den fungerar med en så kallad oscillerande rörelse som är en liten rörelse från sida till sida med hög hastighet. GOP 18 V-EC Professional är utrustad med ett SDS-system som innebär att man snabbt och enkelt kan byta mellan många olika typer av tillbehör med 12-punkts-hållarsystemet OIS (Oscillating Interface System). Man behöver endast öppna spaken, sätta i tillbehöret och därefter stänga spaken.

Allsidig, kompakt och med låg vibration
GOP 18 V-EC Professional löser svåra uppgifter där andra maskiner har svårt att komma åt. Den är särskilt lämplig för instickssågning i hårt eller mjukt trä, skärning i dörr- eller fönsterkarmar, slipning av möbler eller för att skära spik som har fastnat. Den sladdlösa maskinen är välbalanserad, ligger bekvämt i handen och kan användas överallt tack vare att det drivs med batteri. Totalt väger verktyget mindre än två kilo, vilket gör det lättare för hantverkare att arbeta med den i trånga utrymmen och vid tröttande arbeten över huvudet.

Tillbehör med formanpassade hållarsystem och färgkoder
Bosch vill framöver göra det lättare för hantverkare att välja rätt tillbehör. Därför är alla tillbehör nu utrustande med det nya 12-punktshållarsystemet OIS, så att de passar till alla generella multifunktionsverktyg. Dessutom gör det nya färgkodsystemet på verktygshållaren det enkelt att välja rätt blad för det material man ska arbeta i.

Den nya multicuttern GOP 18 V-EC Professional från Bosch hittas hos ledande återförsäljare av professionella verktyg landet över, från oktober 2013. GOP 18 V-EC Professional kostar 4395 kronor exklusive moms med L-Boxx plus två 4,0 Ah-batterier. Soloversionen med L-Boxx men utan batterier kostar 3095 kronor exklusive moms.

Specifikationer  GOP 18 V-EC
Batterispänning 18 V
Batterikapacitet 4,0 Ah
Längd, utan batteri 320 mm
Varvtal, obelastad 8 000-20 000 varv/min
Oscillationsvinkel vänster/höger 1,4°
Vikt, inkl. 4,0 Ah CoolPack-batteri 1,95 kg
Greppomkrets 193 mm

Pressfoton i hög upplösning hittas på: www.holm.dk/GOP_18_V_EC

För test av verktyg, pressbilder eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese, 070-776 21 51, ans@geelmuyden-kiese.se

Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en världsledande leverantör av teknik och tjänster. Omkring 306 000 anställda bidrog under 2012 till en omsättning på 52,5 miljarder euro. Sedan början av 2013 har verksamheten delats in i fyra områden: fordonsteknik, industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med cirka 360 dotterbolag och regionala företag i över 50 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,8 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler cirka 4800 patent om året globalt. Bosch produkter är utvecklade för att förbättra livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar. På så sätt erbjuder Bosch lösningar som är ”Invented for life”.