En ny generation 36 V-borrhammare gör entré

• Effektiva: bättre slagstyrka, längre drifttid och längre livslängd
  • Innovativ elektronik för bättre ergonomi och kontroll över maskinen
  • 25 procent mindre vibrationer jämfört med tidigare modeller

Den kraftfulla borrhammaren i 36 voltsklassen har nu blivit ännu bättre. Bosch ersätter existerande modeller med en ny och effektivare generation av sladdlösa borrhammare. GBH 36 V-LI Plus Professional är utrustad med en fast borrchuck, och GBH 36 VF-LI Plus Professional har en utbytbar borrchuck. Båda verktygen har mer kraft, längre livslängd, nya fördelaktiga funktioner, vibrationsdämpning och längre batteritid än tidigare modeller och sätter därmed en ny standard för verktyg i 36 V-klassen.

Ett test utfört av undersökningsföretaget SLG visar att båda modellerna uppvisar signifikant bättre borresultat och är långt snabbare än samtliga maskiner med sladd i 3 kg-klassen. Vid en jämförelse av slagborrsfunktionen med 68 mm-borr i betong är GBH 36 VF-LI Plus Professional i genomsnitt 35 procent snabbare per hål.

Större effektivitet: stor kraft och lång drift- och livstid
De nya 36 V-borrhammarna borrar effektivt tack vare sin slagfunktion på 3,2 joule och den robusta motorn. Motorn är utrustad med fyra borstar vilket ger en längre livstid jämfört med tidigare motorer med bara två borstar, då belastningen på varje borste blir mindre. Motorn kyls även ner bättre tack vare ventilationshålens förbättrade geometri, vilket ger en fördubblad livslängd i jämförelse med tidigare modeller. De nya magnettyperna ger ett konstant magnetfält som gör motorn stark samtidigt som designen blir mer kompakt. Det optimerar förhållandet mellan styrka och storlek. GBH 36 V-LI Plus Professional och GBH 36 VF-LI Plus Professional väger bara 4,5 respektive 4,6 kg inklusive ett kraftigt 4,0 Ah CoolPack-batteri.

Bosch-teknik säkrar stor kontroll och komfort
De nya borrhammarna är utrustade med Electronic Rotation Control (ERC) och Electronic Precison Control (EPC). Dessa innovationer från Bosch garanterar en bekväm användning av verktygen. Med Electronic Rotation Control (ERC) upptäcker en integrerad sensor om det uppstår en plötslig blockering under arbetet med maskinen – till exempel på grund av lutning i metallen eller hårda föremål i murverket – och motorn stannar direkt för att skydda användarens handled. Electronic Precision Control (EPC) gör det lättare att arbeta med större precision på ömtåliga material. När EPC-funktionen är aktiverad är borrhammarens maxstyrka begränsad till 70 procent och har en långsammare start för bättre kontroll. Det betyder att hantverkaren från start kan arbeta med slagborrinställningen även på våta ytor utan att glida och därmed spara ett steg i arbetsprocessen. EPC-funktionen förhindrar att borren glider och göra att precisa resultat kan uppnås snabbt och lätt. Borrhammaren har samtidigt en effektiv vibrationsdämpning. Ett integrerat vibrationshandtag ger 25 procent lägre vibrationsnivå jämfört med tidigare modeller.

Borra i allt från kakel till sten, betong, trä och metall
De nya borrhammarna med lithiumjon-teknologi är utformade för att klara flera olika uppgifter, enkla som mer avancerade. Oavsett om maskinerna används till mindre borruppgifter i kakel och sten till mer omfattande och längre arbete så levererar de ett snabbt och precist resultat. Även när verktygen används med en borrkrona med en diameter upp till 82 mm, till exempel vid installering av kopplingsdosor, garanterar den stora slagstyrkan kombinerat med den långa batteritiden en snabb borrning. Det är även möjligt att arbeta i trä och metall med matarskruv och multiconstructionborr tillsammans med GBH 36 VF-LI Plus Professional och den nyckelfria borrchucken som kommer med maskinen.

För hantverkare som arbetar på små ytor, som till exempel rörmokare och värmeinstallatörer, men även elektriker och fasad- och byggnadsställningsarbetare, kan den trådlösa borrmaskinen spara tid. Till exempel är laddningstiden reducerad från 80 till 35 minuter med laddaren GAL 3680 CV Professional, som levereras med maskinen. Borrhammaren är även utrustad med andra Bosch-funktioner som bidrar till bättre komfort. Bland annat LED-belysning som gör arbetsområdet tydligare samt en förbättrad form på verktyget där greppet sitter i linje med borraxeln. Det betyder att hantverkaren sparar kraft och att arbetet blir mindre ansträngande. Dessutom är modellerna behagliga att arbeta med tack vare dess soft grip-grepp och den L-formade designen som skapar bättre balans i verktygen.

GBH 36 V-LI Professional och GBH 36 VF-LI Plus Professional finns hos ledande distributörer av professionella verktyg från och med april 2015. Rekommenderat pris för en borrhammare tillsammans med L-Boxx med två 4,0 Ah-batterier och en laddare är 7595 kronor respektive 8695 kronor, exklusive moms. Borrhammarna säljs även separat i L-Boxx. Rekommenderat pris är då 4045 kronor respektive 5145 kronor exklusive moms. Dammsugadaptern GDE 16 Plus Professional kan användas som tillbehör för att minimera damm under arbetet.

Specifikationer
GBH 36 V-LI Plus
Professional

(ersätter GBH 36 V-LI
Professional)
GBH 36 VF-LI Plus
Professional

(ersätter GBH 36 VF-LI
Professional)
Batterisspänning/kapacitet 36 V/4,0 Ah 36 V/4,0 Ah
Varvtal, obelastad 1 150 v/min. 1 150 v/min.
Slagstyrka         3,2 J 3,2 J
Max. borrdiameter i trä/stål/betong 30/13/28 mm 30/13/28 mm
Vibrationsexponering 14,5 m/s2 14,5 m/s2
Nyckelfri borrchucken Nej Ja
Vikt 4,5 kg 4,6 kg

Högupplösta bilder kan hämtas här: www.holm.dk/GBH_36_V_VF_Plus

Daniel Wahlström, Geelmuyden.Kiese, 073-965 24 12, daniel.wahlstrom@gknordic.com
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Om Bosch
Boschkoncernen är en världsledande leverantör av teknik och tjänster. Omkring 306 000 anställda bidrog under 2012 till en omsättning på 52,5 miljarder euro. Sedan början av 2013 har verksamheten delats in i fyra områden: fordonsteknik, industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med cirka 360 dotterbolag och regionala företag i över 50 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,8 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler cirka 4800 patent om året globalt. Bosch produkter är utvecklade för att förbättra livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar. På så sätt erbjuder Bosch lösningar som är ”Invented for life”.

Ytterligare information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com.