Extremt kompakt cirkelsåg och sticksåg i 10,8 V-klassen

• Den första handhållna sladdlösa cirkelsågen i 10,8 V-serien från Bosch
  • Kompakt design för enkel hantering och hög prestanda
  • Liten greppomkrets och låg vikt för optimal arbetskomfort
  • Utmärkt sikt över såglinjen tack vare kraftfullt LED-ljus

Den handhållna cirkelsågen GKS 10,8 V-LI Professional och sticksågen GST 10,8 V-LI Professional från Bosch har en kompakt design, vilket gör dem användbara även i trånga utrymmen, exempelvis i samband med installation av kök eller arbete med möbler och utställningskonstruktioner. Liksom resten av 10,8 V-serien kännetecknas den nya cirkelsågen och sticksågen av smalt handtag och låg vikt vilket ger stor kontroll och enkel hantering.

Den första handhållna och sladdlösa cirkelsågen i 10,8 V-klassen
GKS 10,8 V-LI Professional är den första handhållna sladdlösa cirkelsågen från Bosch i 10,8 V-klassen. I trä och träbaserat material har maskinen ett skärdjup på 26,5 mm, något som ingen annan handhållen sladdlös cirkelsåg i samma voltklass har. Skärdjupet kan justeras med millimeters noggrannhet. Cirkelsågen har en kompakt design och väger endast 1,4 kg med ett 85 mm sågblad och ett 2,0 CoolPack Ah-batteri som levereras med maskinen. Detta gör den lätt och praktisk att hantera, även med bara en hand. Den maximala snedsågningen är 45 grader. Arbetstempot är högt med en hastighet av 1400 varv/min och det medföljande 2,0 Ah CoolPack-batteriet ger tillräckligt med kapacitet för att exempelvis såga en 20 meter lång och 18 mm tjock MDF-skiva. Ett 4,0 Ah CoolPack-batteri kan köpas som tillbehör för att uppnå ännu högre prestanda. Den som vill såga med stor precision använder GKS 10,8 V-LI Professional tillsammans med Bosch styrskenssystem eftersom maskinen har ett parallellanslag som även kan användas som en styrskensadapter. Verktygets kraftfulla LED-ljus ger en bra sikt av arbetsstycket och såglinjen. Cirkelsågens dammutsugsadapter är kompatibel med samtliga av Bosch utsugningssystem.

Den lättaste sladdlösa sticksågen i 10,8 V-klassen
GST 10,8 V-LI Professional väger endast 1,5 kg tillsammans med ett 2,0 Ah CoolPack-batteri vilket gör den till den lättaste sladdlösa sticksågen i sin klass. Ett nytt inslag bland Bosch professionella sladdlösa sticksågar är att den inte har ett bygelgrepp, utan ett traditionellt handtag likt sticksågar med sladd har, vilket gör sågen kompakt och lätt att hantera med sin längd på nästan 24 cm.

Sticksågen har en optimal design för smidig sågning underifrån och är därför lämplig att använda för exempelvis snitt i bänkskivor utan att få taggiga kanter. Maskinen klarar även att göra böjda snitt lika lätt som den skär i lister och plåt. Stavgreppet ger användaren ett bättre ergonomiskt grepp, vilket gör maskinen bekväm att arbeta med och ger mer kontroll i arbetet. Trots sin kompakta och ergonomiska design är den sladdlösa sticksågen extremt kraftfull. Maximalt skärdjup i trä är 70 mm, och tack vare SDS-systemet kan man byta ut bladet med en hand och utan användning av verktyg. Alla vanliga sticksågsblad med T- skaft kan användas. Den robusta aluminiumfotplattan är förstärkt med ett stålinlägg. En plastplatta kan fästas på fotplattan för bättre glidegenskaper och för skydd av känsliga ytor. Vridfunktionen gör det möjligt att anpassa sågen för olika arbetsmaterial. GST 10,8 V-LI Professional är likt GKS 10,8 V-LI utrustad med ett LED-ljus som ger bättre sikt över såglinjen.

10,8 V-verktyg: låg vikt, kompakt design och hög effekt
Bosch har sedan lanseringen av världens första professionella skruvdragare med litiumjonteknik under 2005 utökat sin 10,8 V-serie som nu består av cirka 20 verktyg. Förutom olika typer av skruvdragare ingår exempelvis en tigersåg, en multicutter och en vinkelborrmaskin i den sladdlösa serien. 10,8 V-motorerna är lätta, kompakta och kraftfulla. Detta är möjligt genom exempelvis användningen av mindre motorer och växellådor i kombination med ett batterisystem med större kapacitet. Batterikapaciteten är nu 2,0 Ah för de batterier som medföljer maskinerna. Detta ger 10,8 V-verktygen ett optimalt förhållande mellan vikt och storlek. Den kompakta och ergonomiska designen gör arbetet med verktyget lättare.

GKS 10,8 V-LI Professional och GST 10,8 V-LI Professional finns hos återförsäljare av professionella verktyg över hela landet. För verktyg i en L-Boxx, inklusive två 2,0 Ah CoolPack-batterier, är det rekommenderade priset per styck 2095 kronor exklusive moms. I soloversion utan batterier kostar de 1245 kr styck, exklusive moms.

Specifikationer GKS 10,8 V-LI Professional
Batterispänning/batterikapacitet 10,8 V/2,0 Ah
Varvtal obelastad 1 400 varv/min
Klinga, diameter 85 mm
Max. sågdjup i trä (90°) 26,5 mm
Dimensioner (längd x bredd x höjd) 279 x 160 x 156 mm
Vikt, inkl. 2,0 Ah CoolPack-batteri 1,4 kg
Beställningsnummer (inkl. L-Boxx och 2 x 2,0 Ah)Beställningsnummer (solo, utan batterier) 06016A100006016A1001
Specifikationer GST 10,8 V-LI Professional
Batterispänning/batterikapacitet 10,8 V/2,0 Ah
Sågfrekvens, obelastad 1500-2800 varv/min.
Slaglängd 18 mm
Max. skärdjup i trä (90°) 70 mm
Dimensioner (längd x bredd x höjd) 239 x 82 x 171 mm
Vikt, inkl. 2,0 Ah CoolPack-batteri 1,5 kg
Beställningsnummer (inkl. L-Boxx och 2 x 2,0 Ah)Beställningsnummer (enkel, utan batterier) 06015A100006015A1001

Högupplösta bilder kan hämtas här: www.holm.dk/GKS_GST_10_8

För test av verktyg, pressbilder eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden Kiese, 070-776 21 51, anna.starkenberg@gknordic.com
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com
Bosch kundservice: 08-750 18 20, www.bosch.se

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.