GSL 2 Professional: Bosch golvlaser mäter av hela golvet på fem minuter

• Unik lasermätare för att upptäcka ojämnheter och nivåskillnader i underlag som ytbetong och betonggolv
  • Verktyget är snabbt och enkelt att använda och mäter millimterprecist
  • Laserlinjerna syns på upp till 10 meters avstånd

GSL 2 Professional är en helt ny typ av laserinstrument och det ideala mätverktyget för golv- och kakelläggning där en en bra grund är viktig för slutresultatet. Med sina snabba inställningar är GSL 2 Professional ett effektivare alternativ än manuella vattenpass.

En golvlaser är dessutom bättre för golvläggning än en rotations- eller linjelaser som inte ger samma kontroll över arbetsytorna.

Sparar tid och är lätt att använda
GSL 2 Professional hittar alla horisontella ojämnheter och nivåskillnader och laserlinjerna syns på upp till 10 meters avstånd. Man sätter upp mätverktyget, väljer referenspunkt och samlar linjerna till en linje. Därefter skannar man golvet genom att låta lasern köra 360 grader. Där linjerna delar sig finns det en utbuktning eller en sänka och med bakstycket kan man snabbt och enkelt avläsa djupet eller höjden. Mätningens noggrannhet av nivåskillnaderna är 0,3 millimeter per meter.

– GSL 2 Professional är en världsnyhet som gör det mycket enklare att lägga golv med ett kvalitativt slutresultat. Mätaren gör det möjligt att direkt se golvets alla utbuktningar och fördjupningar vilket sparar mycket tid. En yta som tar 30 minuter att mäta med ett vattenpass tar bara fem minuter med GSL 2 Professional, säger Tomas Jochum, Trade Marketing Coordinator, Bosch Power Tools.

Tillbehör och pris
Lasermätaren kan använda både uppladdningsbara och vanliga batterier. Det 10,8 volts lithiumbatteri som medföljer passar till Bosch övriga maskiner i samma kategori. Om batteriet laddas eller användas i en annan maskin kan GSL 2 Professional även drivas med vanliga AA 1,5 voltsbatterier.

GSL 2 Professional finns hos ledande återförsäljare av professionella verktyg från och med september 2012. Mätverktyget levereras i Bosch speciella transportlåda, L-Boxx, som även innehåller ett 10,8 volt-lithiumbatteri, laddare, en fjärrkontroll med ej uppladdningsbara batterier, måltavla och röda laserglasögon. Rekommenderat pris är 4795 kr exklusive moms.

Specifikationer
GSL 2 Professional
Lasersynlighet 10 m/20 m med riktskiva
Fjärrkontrollens räckvidd 20 m
Nivelleringsnoggrannhet ± 0,3 mm/m
Självnivelleringsintervall ± 4°
Generell utjämningstid < 4 sekunder
Laserklass 3R
Skyddsklass IP54
Strömförsörjning Bosch 10,8 V Li-lon
eller 4 x AA 1,5 V
Driftstid, max. 15 timmar

Högupplösta pressbilder kan laddas ner från: http://www.holm.dk/gsl_2/

För test av verktyg eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Sara Ullmark, Geelmuyden.Kiese, 070-758 50 40, sara.ullmark@gkstockholm.com
Patrik Ölmeborg, Business developer Measuring Tools, 0704-20 16 62 patrik.oelmeborg@se.bosch.com

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 302 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2011 till en omsättning på 51,5 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 350 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,2 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler 4126 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.