Hantverkare föredrar sladdlöst

Mer än varannan hantverkare tycker att driftstiden för ett verktyg är viktig eller mycket viktig och nästan 90 procent föredrar sladdlösa verktyg framför verktyg med motsvarande prestanda med sladd, det visar en undersökning som Bosch Professional låtit göra.

Enligt undersökningen tror fyra av fem hantverkare att sladdlösa verktyg kommer utgöra en större del av verktygssortimentet i framtiden. Den visar även att var fjärde hantverkare anser att det är viktigt att ett verktygsbatteri är kompatibelt med andra maskiner i samma voltfamilj, så att batteriet kan användas i flera maskiner.

– Det är intressant att varannan hantverkare anser att det är viktigt att verktygets batteri är kompatibelt med fler verktyg, det tror även vi på Bosch, säger Niclas Andersen, Nordic Product Manager på Bosch Professional. Verktygslådan blir lättare och man slipper risken för att en maskin ska bli obrukbar på grund av att batteriet är slut, fortsätter Niclas Andersen.

• 54 procent anser att driftstiden är viktig för omdömet av ett verktyg. Var fjärde (26 %) anser att den är mycket viktig.
  • Varannan (51 %) tycker det är viktigt eller mycket viktigt att verktygets batteri är kompatibelt med fler verktyg, så att det kan användas i fler maskiner.
  • 80 procent tror att sladdlösa verktyg blir en större del av verktygssortimentet framöver.
  • 88 procent föredrar att arbeta med sladdlösa verktyg.

– Vi har under de senaste åren satsat mycket på att utveckla batterier som klarar mer och sladdlösa verktyg, vilket undersökningen visar är helt rätt strategi, avslutar Niclas Andersen

Under våren har Bosch Professional lanserat ett par sladdlösa nyheter inom skruvdragare och borrskruvdragare, till exempel GSR och GSB 14,4-2-LI och GSR och GSB 18-2-LI. Dessutom har lanseringen av Boschs nya 2,0 Ah-batterier gett verktygen i 10,8 volts-klassen minst 50 procent längre driftstid än med de tidigare 1,3 Ah-batterierna. Till hösten väntas fler sladdlösa nyheter med lång driftstid från Bosch Professional.

Grafer:

Om undersökningen:
Undersökningen har gjorts med CAWI-intervjuer bland 740 yrkesverksamma hantverkare i åldern 18-74 år från hela landet. Undersökningen gjordes under april och maj månad 2013 av undersökningsföretaget YouGov.

För test av verktyg, pressbilder eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese, 070-776 21 51, ans@geelmuyden-kiese.se
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en världsledande leverantör av teknik och tjänster. Omkring 306 000 anställda bidrog under 2012 till en omsättning på 52,5 miljarder euro. Sedan början av 2013 har verksamheten delats in i fyra områden: fordonsteknik, industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med cirka 360 dotterbolag och regionala företag i över 50 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,8 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler cirka 4800 patent om året globalt. Bosch produkter är utvecklade för att förbättra livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar. På så sätt erbjuder Bosch lösningar som är ”Invented for life”.