Kapkapaciteten är på topp: Två nya bordssågar gapar efter ännu mer

• „  Bordssågarna GTS 10 XC Professional och GTS 10 J Professional från Bosch har kraftfulla 2100 watt- och 1800 wattmotorer
  • „  Kompakt design och möjlighet till skärhöjd på upp till 79 millimeter
  • „  Kan såga i mycket breda material
  • „  Verktygsfri inställning av klinghöjden
  • „  Lätt att transportera tack vare kompakt konstruktion

Nu är det ännu enklare att ta sin bordssåg under armen, när du ska gå från en uppgift till en annan. De två kompakta bordssågarna GTS 10 XC Professional och GTS 10 J Professional är de senaste tillskotten i Bosch proffssortiment och är särskilt lämpliga för möbelproduktion och inredningsarbete. Sågarna har gemensamma drag men skiljer sig också från varandra på några viktiga punkter.

GTS 10 Professional XC är med sin 2100 W motor den mest kraftfulla i sin klass, medan GTS 10 J Professional med sin 1800 W motor, kompakta design och blott 26 kg är en av de mest portabla bordssågarna. Båda är utrustade med en 24-tandad "Optiline Wood" sågklinga från Bosch med en diameter på 254 mm, vilket garanterar en snabb arbetsprocess och kan hantera en maximal kaphöjd på upp till 79 millimeter. Parallellanslagen gör det enkelt att såga väldigt precist. Det går att ställa in sågklingans kaphöjd utan verktyg, vilket gör det mycket enkelt att kapa stora träskivor eller balkar till rätt storlek. Slitknivens höjd kan likaså justeras utan verktyg och ska därför inte tas bort, som i tidigare modeller. Detta är en stor fördel för användaren.

Verktygen har en lång livslängd även under de mest krävande uppgifterna tack vare funktioner som skyddar verktygets motor, som exempelvis soft start-funktion och överbelastningsskydd. Sågarna har bra skyddsskärmar med förbättrad damm- och sågspånsuppsamling, vilket gör det möjligt att hålla arbetsområdet rent. De utmärker sig också genom att vara kraftfulla, mångsidiga och enkla att transportera, då de har inbyggda handtag. Det går även att förvara den tillhörande utrustningen säkert på bordssågen.

GTS 10 XC Professional är hungrig på mer
GTS 10 XC Professional kan med sin 2100 W motor uppnå en kapkapacitet på upp till 635 mm till höger och 220 mm till vänster om sågklingan. Den hanterar även längre material tack vare sågens dubbelförlängning, som verkligen är en hjälp när träet ska matas fram och kapas i exakta vinklar. Även om motorn är kraftfull, ger soft start-tekniken och Constant Electronic-tekniken ett jämnt och stabilt arbetstempo, och när maskinen stannar, stannar klingan med detsamma.

GTS 10 J Professional är kompakt och lätt
Vem skulle tro att du kan få en robust och kraftfull bordssåg med en kraftfull 1800 W motor som väger endast 25 kg. GTS 10 J Professional har en mycket kompakt design och en stark svetsad stålkonstruktion. Detta gör den mycket enkel att ta med från jobb till jobb och hantverkare som vill vara så mobila som möjligt kan glädja sig åt en enklare vardag. Med en maximal skärkapacitet på 460 mm till höger och 210 mm till vänster om bladet är denna bordssåg också effektiv när man skär i stora trästycken.

Till bägge bordssågarna lanserar Bosch ett unikt bord med fällbar ram, GTA 6000 Professional (XC-modellen) och GTA 600 Professional (J-modellen). Det går också att använda det rullande sågbordet GTA 60 W Professional, som är det perfekta tillbehöret, om man behöver flytta runt verktyget.

Båda bordssågarna finns hos ledande återförsäljare av professionella verktyg från september 2011. GTS 10 Professional XC, rekommenderat pris på 7 995,00 SEK exkl. moms. GTS 10 J Professional rekommenderat pris på 6 665,00 SEK exkl. moms. De levereras komplett med Bosch "Optiline Wood" sågklinga.

Specifikationer Bosch GTS 10 XC Professional Bosch GTS 10 J Professional
Nominell effekt 2100 W 1800 W
Sågklingans diameter 254 mm 254 mm
Max. kapkapacitet till höger 635 mm 460 mm
Max. kapkapacitet till vänster 250 mm 210 mm
Möjlighet för kapning upp till 79 mm 79 mm
Vikt 35 kg 26 kg

Pressfoton i hög upplösning kan hämtas här.

För ytterligare information, kontakta:

Max Andersson, Geelmuyden.Kiese,

073-625 11 37, max.andersson@geelmuyden-kiese.se

För ytterligare information se www.bosch.se