Kraftig handöverfräs med ny precisionsteknik

• After-Lock-fininställning ger exakt djupinställning
  • Nytt pistolgrepp för förbättrad ergonomi och enkel hantering
  • Innovativt spindellåssystem för enkelt byte av fräs
  • Starkast i sin klass med 1250 watts motor och fräskorgsrörelse på 60 mm

Fräsuppgifter kräver precision. Avvikelser ned till en tiondels millimeter kan leda till att profilering av hörn och kanter eller utskärningar för armaturer inte blir som man tänkt sig. Bosch adderar nu två kraftfulla precisionsverktyg till sin serie av överfräsar − GOF 1250 CE Professional och GOF 1250 LCE Professional. De nya överfräsarna har en lätthanterad finjustering och det nya pistolgreppet ger stor kontroll över maskinen, vilket är en förutsättning för ett noggrant fräsresultat. En 1250 watts motor och en fräskorgsrörelse på upp till 60 mm gör att överfräsarna lämpar sig för många olika typer av uppdrag, från beskärning till komplexa kopieringsfräsningar.

Två detaljer skiljer modellerna
De nya överfräsarna är identiska bortsett från två produktegenskaper. Medan GOF 1250 CE Professional visar fräskorgsrörelsen på en skala, har GOF 1250 LCE Professional en digital display. Displayen gör det enkelt att ställa in och återställa de önskade värdena. Dessutom har GOF 1250 LCE Professional en integrerad LED-belyst ring som lyser upp arbetsstycket och därmed gör det lättare att få till precisa fräsresultat.

Unikt finjusteringssystem och ny design för precist arbete
Båda överfräsarna är utrustade med ett patenterat After-Lock-finjusteringssystem. Systemet kan användas för att justera fräsdjup med en tiondels millimeter − även när den är låst. Överfräsarna har även en ny design. Bottenplattan på de nya modellerna är transparent och har två raka, rätvinkliga kanter. De används för att styra överfräsarna längs en linjal som spänns fast på arbetsstycket. Överfräsarna kan även monteras på Bosch FSN OFA-överfräsadapter, och användas på Bosch FSN-styrskenesystem. Det nya ergonomiska handtaget med en knopp på ena sidan och pistolgrepp på den andra göra att hantverkare kan hålla maskinen i det läge som bäst passar honom/henne och på så sätt bättre kontrollera överfräsen.

Tillbehör byts snabbt
Fräsjärnet byts enkelt och snabbt tack vare överfräsens nya platta gummitopp och ett innovativt spindellåssystem med parkeringsläge. Den nydesignade gummitoppen gör att hantverkaren vid byte av fräsjärn kan ställa överfräsen uppochned, sätta spindellåset i parkeringsläge och få båda händerna fria för att byta ut järnet. Enkelt, säkert och effektivt.

GOF 1250 CE Professional och GOF 1250 LCE Professional har dessutom en motor med konstantelektronik som säkerställer konstant arbetstempo vid belastning, och även är utrustad med förinställda hastigheter så att hastigheten kan justeras för olika material och fräsjärn. Ett dammutsug är integrerat i bottenplattan så att en våt- och torrdammsugare kan anslutas utan adapter.

Rekommenderade priser:
GOF 1250 CE Professional 3495 kronor exklusive moms
GOF 1250 LCE Professional 3745 kronor exklusive moms

GOF 1250 CE finns hos ledande återförsäljare av professionella verktyg över hela landet från april 2014. GOF 1250 LCE (modellen med digital display) lanseras i augusti. Handöverfräsarna levereras med en 8 mm spännhylsa, en fast 19 mm-nyckel, 17 mm kopierhylsa, 8 mm-centreringsstift och parallellanslag med fininställning.

Specifikationer GOF 1250 CE Professional
(ersätter GOF 900 Professional)
GOF 1250 LCE Professional
(ersätter GOF 900 Professional)
Nom. Effektförbrukning 1250 W 1250 W
Varvtal obelastad 10 000-24 000 varv/min 10 000-24 000 varv/min
Verktygsfäste 6-8 mm 6-8 mm
Max. fräskorgsrörelse 60 mm 60 mm
Vikt 3,6 kg 3,7 kg
Digital display Nej Ja
LED-belysning Nej Ja
Beställningsnummer 0601626001 0601626101

Pressfoton i hög upplösning hittas på följande länk: www.holm.dk/GOF_1250_CE_LCE

Anna Starkenberg, Geelmuyden Kiese, 070-776 21 51, anna.starkenberg@gknordic.com
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.