Liten men tuff: Bosch lanserar två nya kompakta excenterslipar

• 12 respektive 25 procent mindre än sina föregångare
  • Mindre vibration
  • Ny ergonomisk design med soft grip för bättre kontroll och användbarhet
  • Lätt att byta sandpapper med nya ”Paper Assistant”

Att slipa och polera med hjälp av verktyg som är tunga, klumpiga och skakar alltför mycket är nu ett minne blott. Bosch utökar sitt sortiment av kompakta verktyg med två nya excenterslipar: PEX 300 AE och PEX 400 AE, 12 respektive 25 procent mindre än sina föregångare. Excenterslipens kompakta storlek gör arbetet med slipning, putsning och polering ännu lättare, samtidigt som vibrationsnivån är avsevärt reducerad.

Universal eller expert?

Excenterslipen finns i två varianter: universal och expert. Universalmodellen, PEX 300 AE, är med sin 270 watt motor den mest kompakta och är speciellt utformad för dig som är hemmafixare med gör-det-själv-behov. Expertmodellen, PEX 400 AE, som är utrustad med en 350 watt motor, är till för dig som behöver en excenterslip med mer kraft för större slipnings- och poleringsprojekt.

På båda excentersliparna kan du ställa in hastigheten på förhand, vilket är särskilt viktigt när du slipar målade ytor så som gamla möbler, dörrkarmar eller trappor. När du slipar med en lägre hastighet förhindrar du att ytan blir överhettad och undviker att färgen skadas.

Ännu bättre komfort – utan kompromiss

Den kompakta designen innebär inte att Bosch har kompromissat på andra håll – tvärtom. För det första har balansen förbättrats eftersom handtagen har monterats i ett optimalt läge i förhållande till tyngdkraften. Både PEX 300 AE och PEX 400 AE är därför särskilt lätta att kontrollera.

För det andra är excentersliparna tack vare den ergonomiska designen och soft grip-handtagen, mycket bekväm att arbeta med och vibrationsnivån har minskat kraftigt jämfört med sina föregångare. Det betyder att båda sliparna rör sig tystare och bekvämare över arbetsområdet, vilket är viktigt, i synnerhet om du ska arbeta under längre tid.

Bosch PEX 300 AE och PEX 400 AE säljs i byggvaruhus över hela landet till ett rekommenderat pris på 899 SEK respektive 1349 SEK.

Specifikationer Bosch PEX 300 AE (ersätter PEX 270 A/AE) Bosch PEX 400 AE(ersätter gl. PEX 400 AE)
Effekt 270 watt 350 watt
Slipplatta, diameter 125 mm 125 mm
Micro-filter-system Ja Ja
Vikt 1,5 kg 1,9 kg

Högupplösta bilder kan laddas ner här: www.holm.dk/pex

Förslag till fototext: De nya excentersliparna från Bosch är ännu mer kompakt och vibrationssvag än sina föregångare.

För ytterligare information, högupplösta bilder eller produkter, vänligen kontakta:

Amanda Florin, Geelmuyden.Kiese, 0708-64 19 74, amanda.florin@gkstockholm.com

Bosch kundservice: 08 - 750 18 20, www.bosch-do-it.se

För ytterligare information se www.bosch-do-it .se