Marknadens största horisontella kapkapacitet i 8-tums-klassen: Ny kompakt kap-/geringssåg från Bosch

- Särskilt stor kapkapacitet på 70 x 312 millimeter

- Kraftfull 1600 watt-motor

- Låg vikt och inbyggt handtag för smidig transport

- 2-punkts dammutsug för en renare och sundare arbetsmiljö

Bosch nya kap/geringssåg GCM SJL Professional från Bosch är utrustad med en horisontell kapkapacitet på 312 millimeter, vilket gör den unik i sin klass. Sågen gör det lättare att kapa breda arbetsstycken som exempelvis stora stycken laminat, parkett och golvbrädor samt möbeldelar och kabelkanaler.

– Många golvbeläggningar följer idag samma trend som för kakel – mindre plattor och brädor ersätts av större. Idag är det vanligt att golvbrädor är upp till 310 millimeter breda, säger Christoph Weitbrecht, product manager hos Bosch, som menar att större kapkapaciteter blir allt viktigare för professionella hantverkare.

Den nya kap/geringssågen gör det enkelt för hantverkare att såga material i av större storlek. Dessutom väger sågen bara 17 kilo och har integrerade handtag, vilket gör den smidigt att frakta.

Kraftfullt verktyg med förbättrat dammutsug
GCM 8 SJL har 15 procent större skärbredd och 100 watt mer motorkraft än föregångaren GCM 8 SJ Professional. Den kraftiga 1600 watt-motorn driver sågklingan med 5500 varv per minut för ett rent och snabbt arbete. En ny funktion är 2-punktsutsugningen av damm och spån som för första gången finns på en kap/geringssåg från Bosch. Den ena utsugningskanalen är som alltid placerad baktill vid själva sågklingan, medan den andra är monterad på sågarmen. Det säkrar att damm och spån effektivt sugs bort från det roterande sågbladet under arbetet, med hjälp av en extern dammsugare. Precis som föregångaren har den nya sågen softstart-funktion som ger en smidig start av maskinen samt en inbyggd laser för måttriktig sågning.

Enkla vinkelinställningar
Lutningsinställningarna är väldigt enkla och snabbjusterade. Man sätter bara verktygsarmen i önskad position och spänner åt klämarmen. Verktyget kan lutas åt båda sidorna, 47 grader åt vänster och 2 grader åt höger. Geringsvinklarna är även de enkla att justera och låsa. Arbetsbordet anpassar sig automatiskt till standard-geringsvinklar, men kan även anpassas till sågens ökade kapacitet. Bordet kan förlängas på höger och vänster sida med de integrerade bärarmarna för säker sågning av större arbetsstycken.

GCM 8 SJL Professional hittas hos återförsäljare av professionella verktyg från februari 2013. Det rekommenderade priset är 4295 kronor exklusive moms. Medföljande tillbehör är en standard-sågklinga för arbete i trä och en klämma för att hålla fast materialet. Till särskilt precisa träkapningar kan cirkelsågklingan ”Expert for Wood” från Bosch tillbehörssortiment användas.

Specifikationer GCM 8 SJL Professional
(ersätter GCM 8 SJ Professional)
Nominell effektförbrukning                    1600 W
Varvtal obelastad 5500 varv/min
Klingdiameter 216 mm
Geringsinställning 52° vänster/ 60° höger
Lutningsinställning 47° vänster/ 2° höger
Kapkapacitet 0° 70 x 312 mm
Kapkapacitet 45° geringssågning 70 x 214 mm
Horisontella standard-geringsvinklar
(både vänster och höger)
0°, 15°, 22,5°, 31,6, 45°
Längd x djup x höjd 910 x 460 x 410 mm
Vikt 17,3 kg

Pressfoton i hög upplösning kan hämtas här: www.holm.dk/GCM_8_SJL

För test av verktyg eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese, 070-776 21 51, ans@geelmuyden-kiese.se
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 302 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2011 till en omsättning på 51,5 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 350 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,2 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler 4126 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.

Ytterligare information finns på
www.bosch.se och www.bosch-press.com