Nya Rotak LI ifrån Bosch Världens första ergonomiska gräsklippare

För alla trädgårdsägare är gräsklipparen något som ingen vill vara utan. Trots det upplever många att de blir trötta i händer och får smärtor i ryggen efter klippningen. Bosch lanserar nu Rotak LI som är ergonomiskt utformad, med justerbara handtag och passar alla, oavsett längd.

Traditionella gräsklippare är ofta långt ifrån ergonomiska eftersom maskinens höjd inte går att justera och hantaget sällan består av mer än ett rör. Bosch presenterar "Ergo Flex”, en batteridriven och miljövänlig gräsklippare som kommer i tre modeller. Höjden på handtaget ställs smidigt in och erbjuder alla, oavsett längd, en mer bekväm stund bakom maskinen.

Alla tre Rotak LI-modeller är utrustade med en kam som fångar upp även det minsta grässtråt och garanterar perfektion längs med kanter eller mot väggar. Det betyder att du slipper extra efterarbete med skärande eller trimmer för att uppnå resultatet du eftersträvar.

Batteri bättre än bensin
Med Rotak LI behöver du inte oroa dig för att störa grannarna med buller eller tänka på bensin, olja eller el. Alla tre modeller är utrustade med 36-volts uppladdningsbara Lithiumbatterier, som både är skonsamma mot miljön och kraftfulla. Batterierna eliminerar startproblem och man slipper röken som alltid kommer från bensindrivna gräsklippare.

De är heller inte de enda fördelarna. Lithiumbatterier läcker inte batterivätska, även när de inte har använts på länge och de går snabbt att ladda upp. På bara en halvtimme är batteriet laddat till 80 %.

Lithiumbatteriet kan dessutom användas i andra Boschverktyg i samma kategori. Detta innebär att klipparens batteri även passar i t.ex. Bosch nya motorsåg AKE 30 LI och den nya häcksaxen AHS 54-20 LI, som också använder ett 36 volts batteri.

Rotak LI finns i tre modeller - Rotak 43 LI, Rotak 37 LI och Rotak 34 LI. Siffran anger arbetsbredden på knivskäret och därmed hur stora gräsmattor de är bäst lämpade för. Rotak 43 LI och Rotak 37 LI finns i byggvaruhus över hela landet från och med våren 2011.

Specifikationer Rotak 43 LI Rotak 37 LI
Batterityp 36 V 36 V
Rekommenderad gräsmatta 300-600 m2 150-300 m2
Arbetsbredd 43 cm 37 cm
Uppsamlingskapacitet 50 l 40 l
Arbetshöjd 20-70 mm 20-70 mm
Inställning av arbetshöjd 10 nivåer 10 nivåer
Vikt 13,7 kg 13,0 kg
Rekommenderat pris 4 999 kr. (inkl. 2 batterier) 3 499 kr.

Högupplösta bilder kan laddas ner här: www.holm.dk/Rotak_LI

För ytterligare information, högupplösta bilder eller produkter, vänligen kontakta:

Amanda Florin, Geelmuyden.Kiese, 0708-64 19 74, amanda.florin@gkstockholm.com

Bosch kundservice: 08 - 750 18 20

För ytterligare information se www.bosch.se