Nya vinkelslipar från Bosch lever längre

• Högre prestanda, mindre underhåll och utmärkt ergonomisk utformning
  • Kolborste med 25 procent längre livslängd än konkurrenternas modeller (bevisat i SLG test)
  • Ökad kraft med 100 watt
De nya vinkelsliparna GWS 9/11 och GWS 11/15 har längst livslängd på marknaden i sin klass. Det har bevisats i ett oberoende test av det välkända testinstitutet SLG i Tyskland. Vinkelsliparnas kolborstar har en livslängd som är 25 procent längre än konkurrenternas modeller och behöver därför inte bytas ut lika ofta, vilket sparar hantverkaren både tid och pengar. Bosch ersätter i och med detta sina små vinkelslipar i 800 till 1400 watts-klassen med nio nya förbättrade verktyg.

Bättre säkerhet och mer kraft

Den nya serien GWS 9/11 och GWS 12/15 är utrustad med omfattande säkerhetsfunktioner, till exempel ett kastskydd som skyddar hantverkaren mot farliga kast och som kan justeras utan hjälp av andra verktyg. På så sätt kan hanverkaren vara försäkrad om att arbetet utförs på ett säkert sätt. De nya vinkelsliparna har förutom förbättrad säkerhet även en 100 watt starkare motor än sina föregångare, samt en större spindelgänga som gör det enklare att byta tillbehör. Den ergonomiska designen gör dessutom att du orkar arbeta längre med verktyget utan att bli trött.

Ett verktyg för varje användningsområde

Modellerna i 1200 och 1500 watt-klassen är utformade för de tuffare uppdragen, till exempel vid skeppsbyggen eller större byggarbetsplatser. De är utrustade med ett flertal omfattande säkerhetsfunktioner: Vibration Control, Kick-Back Stop-kastskydd (känner av om maskinen nyper och slår då av den direkt) och en återstartsspärr. Utöver det ger direktkylning av motorn en stor lasttålighet och lång livslängd. Samtliga modeller i denna klass är utrustade med konstantelektronik.GWS 9-115 Professional, GWS 9-125 Professional och GWS 11-125 Professional i 900 och 1100 watt-klassen kan användas till en mängd olika områden. Med lämpliga tillbehör, kan de användas till att skära stålrör, plana ut ojämna ytor eller till att skära i betong, sten och kakel.

De nya vinkelsliparna finns tillgängliga hos ledande återförsäljare av professionella verktyg från april 2012.

Verktyg Nom. effektförbrukning Varvtal obelastad Vikt Skivdiameter Pris, exkl. moms
GWS 9-115Professional 900 W 11,500 2.1 kg 115 mm 1045,00
GWS 9-125Professional 900 W 11,500 2.1 kg 125 mm 1045,00
GWS 11-125Professional 1100 W 11,500 2.3 kg 125 mm 1095,00

Verktyg med Constant Electronic, Vibration Control, Kick-Back Stop och återstartsspärr.

GWS 12-125 CIProfessional 1500 W 11,500 2.3 kg 125 mm 1395,00
GWS 15-125 CIProfessional 1500 W 11,500 2.4 kg 125 mm 1895,00
GWS 15-150 CIProfessional 1500 W 9,300 2.5 kg 150 mm 2195,00

Verktyg med Constant Electronic, hastighetsförval, Vibration Control, Kick-Back Stop
och återstartsspärr.

GWS 12-125 CIE Professional 1200 W 2,800 – 11,500 2.3 kg 125 mm 1695,00
GWS 15-125 CIE Professional 1500 W 2,800 – 11,500 2.4 kg 125 mm 2195,00

Verktyg med ökat vridmoment för speciella uppdrag(t.ex. rostfritt stål), Constant Electronic, hastighetsförval, Vibration Control, Kick-Back Stop och återstartsspärr.

GWS 15-125 CIT Professional 1500 W 2,800 –9,300 2.4 kg 125 mm 2245,00

Högupplösta bilder kan hämtas här: www.holm.dk/GWS_9_11_12_15

Camilla Träff, Geelmuyden.Kiese,

070-768 99 10, camilla.traff@gkstockholm.com