Slipa och polera utan skakningar Excenterslipmaskinen med vibrationsdämpning

• „  Excenterslipmaskinen GEX 125-150 AVE Professional kan användas utan tidsbegränsning då vibrationsbelastningen inte överstiger 2.5 m/s2
  • „  Kan användas med slippapper på både 125 mm och 150 mm
  • „  Garanterat  ren arbetsmiljö, då uppsamlaren tar hand om allt damm

Ett professionellt elverktyg utan vibrationsdämpning är som en bil utan stötdämpare. Både arbetskomfort och säkerhet står då på spel och det är inget man bör kompromissa med. Verktygsvibrationer kan vid en längre tids användande resultera i stickningar i armarna och i värsta fall vita fingrar, hos hantverkarna.

Därför lanserar Bosch excenterslipmaskinen GEX 125-150 AVE Professional – den första excenterslipmaskinen på marknaden med effektiv vibrationsdämpning. Med en excenterslipmaskin utgör skakningar och svängningar en del av vardagen, därför har Bosch varit tvungen att tänka över utformningen av excenterslipmaskiner, vilket resulterat i en unik patenterad konstruktion. Med drivaxeln och maskinhuset avskilt, lyckas Bosch förhindra att vibrationerna från drivaxeln blir överförda till maskinhuset, där man har sitt grepp. Resultatet är marknadens lägsta vibrationer eftersom vibrationerna nu absorberas med samma effekt som hos stötdämparen på en bil.

Slipa utan begränsningar

Maskinhuset har en ergonomisk design och är utrustad med ett mjukt grepp, som både säkrar ett optimalt grepp och ger full kontroll över verktyget i alla arbetspositioner – och desutom verkar vibrationsdämpande. Tack vare de vibrationsdämpande åtgärderna kommer svängningsbelastningen inte över de 2.5 m/s2, som i ett EU-direktiv är fastställt som gräns för hur mycket vibrationer man får utsättas för på en arbetsdag. Med andra ord kan en hantverkare, som exempelvis en möbelsnickare eller målare, använda den nya excenterslipmaskinen från Bosch hela dagen lång utan tidsbegränsning.

Tack vare en särskilt effektiv dammuppsamlare, som minimerar stoftföroreningar, kan man arbeta i en ren arbetsmiljö. Stoftuppsamlaren har nämligen ett inbyggt mikrofilter som själv samlar upp även de minsta partiklarna. Vid större slipprojekt finns också möjlighet att ansluta till en industridammsugare, till exempel Bosch GAS 15 L Professional.

Välj själv din slipdiameter

Excenterslipmaskinen levereras med två slipplattor, med en diameter på 125 mm respektive 150 mm, vilka enkelt skiftas vid behov. Detta ger stor flexibilitet och möjlighet att använda slippapper i olika storlekar.

Med excenterslipen GEX 125-150 AVE Professional får man en kraftfull  400 watts-motor i händerna, som kan ställas in på varierande varvtal så att man kan anpassa hastighet och kraft beroende på vilket material man arbetar med. Eftersom slipplattan förblir i full kontakt med arbetsunderlaget arbetar excenterslipen jämnt och precist, även om man inte fördelar trycket på maskinen helt jämnt. Detta ger ett fint slutresultat, oavsett om man grovslipar, putsar eller polerar.

GEX 125-150 AVE Professional från Bosch levereras i L-Boxx med dammuppsamlare med mikrofilter, hjälphandtag och två slipplattor med diameter på 125 respektive 150 mm, plus en sliprondell med åtta hål.

Excenterslipmaskinen kan köpas hos ledande återförsäljare av profesionella verktyg i hela landet från augusti månad till ett rekommenderat marknadspris på: 2795 kr.

Pressbilder i högupplösning kan hämtas här

För mer information, kontakta:

Max Andersson, Geelmuyden.Kiese,

070-8692944, max.andersson@geelmuyden-kiese.se

Produktchef Niclas Andersen, Bosch,

niclas.andersen@dk.bosch.com

Bosch kundservice: 08 - 750 18 20, www.bosch-professional.se

För ytterligare information se www.bosch.se